تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,313,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,699,200 |
نیازسنجی فعالیتها و دوره های آموزشی- ورزشی دانشگاه فرهنگیان در بخش همگانی و قهرمانی از دیدگاه دانشجومعلمان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 24، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 36، مهر 1402، صفحه 631-650 اصل مقاله (1.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3334 | ||
نویسندگان | ||
عباس اردستانی* 1؛ افسانه شریفی2 | ||
1گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دکتری مدیریت ورزشی، دبیر تربیت بدنی، آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، پردیس، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 دی 1400، تاریخ بازنگری: 22 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، نیازسنجی فعالیت ها و دورههای آموزشی- ورزشی دانشگاه فرهنگیان در بخش همگانی و قهرمانی از دیدگاه دانشجو معلمان بود. جامعۀ آماری شامل دانشجومعلمان ترمهای چهار و بالاتر دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی400-1399 بود (70000 نفر). براساس جدول مورگان، اعضای نمونه 400 نفر بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساختۀ نیازسنجی در دو بخش وضعیت موجود و موضعیت مطلوب با چهار مؤلفۀ (سختافزاری ورزش همگانی، نرمافزاری ورزش همگانی، سختافزاری ورزش قهرمانی و نرمافزاری ورزش قهرمانی) استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تأیید شد. برای تحلیل دادهها از t تکنمونه و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد در بخش ورزش همگانی پیادهروی و والیبال، و در بخش ورزش قهرمانی فوتبال و فوتسال در اولویت بود. از دیدگاه دانشجومعلمان وضعیت موجود امکانات سختافزاری و نرمافزاری ورزش همگانی و قهرمانی در وضعیت مطلوب نمیباشد. همچنین، بین دیدگاه دختران و پسران نسبت به امکانات سختافزاری و نرمافزاری ورزش همگانی تفاوت معنادری مشاهده نشد. اما بین دیدگاه پسران و دختران نسبت به امکانات سختافزاری ورزش قهرمانی و امکانات نرمافزاری ورزش قهرمانیتفاوت وجود داشت. بنابراین، انتظار میرود مسئولان ورزش دانشگاهی به منظور کسب موفقیت، افزایش سلامت و تعالی دانشجومعلمان و برای اثربخشی فعالیت ورزشی فوق برنامه و تأمین ارضای نیازهای آنها به انتخاب مسئولان متخصص و مربیان مجرب، علایق دانشجویان، بهکارگیری اطلاعات علمی و تجهیز امکانات لازم توجه بیشتری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش همگانی؛ ورزش قهرمانی؛ امکانات سختافزاری؛ امکانات نرمافزاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Needs assessment of cultural-educational activities and courses in Farhangian University in the public and championship section from the perspective of student-teachers. | ||
نویسندگان [English] | ||
abbas ardestani1؛ afsaneh sharifi2 | ||
1Department of Physical Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. in Sports Management, Physical Education Teacher, Education of the Cities of Tehran Province, Pardis, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the study was to assess the needs of Farhangian University's educational and sports activities and courses in the public and championship sections from the perspective of student-teachers. The statistical population was students of fourth and upper semester teachers in the academic year 1399-400 and a sample of 400 people were selected by stratified random sampling. To collect data, a researcher-made questionnaire containing hardware and software components in both sports and championship sports was used. The validity of the questionnaire was confirmed by experts and exploratory and confirmatory factor analysis. Single sample t and independent t were used to analyze the data. The results showed that in public sports, walking and volleyball and in championship sports, football and futsal were in the priority of students, respectively. The current situation of hardware and software facilities of public and championship sports of the university was not in a favorable situation from the perspective of student-teachers (<sig0.05). Also, there was no significant difference between the views of girls and boys regarding the hardware and software facilities of public sports (t = 5.313,> sig> 0.05), but in championship sports (t = 7.146,> sig> 0.05. ), This difference was significant. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
public sports, championship sports, hardware facilities, software facilities | ||
مراجع | ||
اتقیا، ناهید (1397). نیازسنجی از اقشار مختلف زنان ایرانی در زمینة ورزشهای همگانی. پژوهش در علوم ورزشی، 17، 31-15.
جلالی فراهانی، مجید (1388). مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی. تهران: مؤسسة انتشارات دانشگاه تهران.
حسینی، سیدعماد، و پورکیانی، محمد، جامی الاحمدی، عبدالرحمان، و افروزه، علی (1396). تعیین عوامل مؤثر بر افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای بدنی. پژوهش در ورزش تربیتی، 5(12)، 114-97.
حفظاللسان، مهرداد، و یدالهزاده، رباب (1396). تعیین عوامل مؤثر بر سطح رفتاری ورزش همگانی دانشگاههای دولتی ایران. مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی)، 9(46)، 68-51.
داودی، کریم، شهلایی، جواد، و غفوری، فرزاد (1394). مقایسه و تعیین نیازهای ورزشی و تفریحی دانشجویان با برنامههای ورزشی ارائهشده در دانشگاههای دولتی شهر تهران. مدیریت ورزشی، 7(4)، 531-513.
سوادی، مهدی، همتینژاد، مهرعلی، حسن قلیزاده، محمدحسن، و گوهر رستمی، حمیدرضا (1395). ارزیابی عوامل مؤثر در توسعة گردشگری تفریحی-ورزشی با تأکید بر ورزش همگانی. جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، 6(25)، 210-201.
فتحی واجارگاه، کوروش (1390). نیازسنجی پژوهشی مسئلهیابی پژوهشی و اولویتبندی طرح های تحقیقاتی ویژة مدیران و کارشناسان واحدهای پژوهشی. تهران: آییژ.
فتحی، فریبرز، صیادی، محمدامین، و سیدعامری، میرحسن (1394). نیاز سنجی شهروندان ارومیهای به ورزش همگانی. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره 5. شماره 2. (پیاپی14). 63-74.
کریمی، علی (1396). ارائة مدل تأثیر عوامل اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی بر گرایش دانشجویان به ورزش همگانی (مطالعة موردی: دانشجویان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه). مطالعات علوم اجتماعی ایران، 14(3)، 46-31.
کریمیان، جهانگیر، و تندنویس، فریدون (1383). روابط بین نیروی انسانی، بودجه هزینهشده، مساحت اماکن و تأسیسات بر افزایش فعالیتهای فوق برنامة ورزشی دانشگاهها. علوم حرکتی و ورزش، 1(3)، 79-65.
مظفری، سید امیراحمد، کلاته آهنی، کامیار، شجیع، امیررضا، و هادوی، فریده (1389). توصیف نگرش و گرایش مردم به فعالیتهای حرکتی و ورزشی در جمهوری اسلامی ایران. المپیک، 81-69.
Albirini, A. (2006). Teachers’ attitudes toward information and communication technologies: The case of Syrian EFL teachers. Computers & Education, 47(4), 373-398.
Huang, H., & Humphreys, B. R. (2020). Sports participation and happiness: Evidence from US microdata. Economic Psychology, 33(4), 776-793.
Milroy, J. J. (2010). Behavior, theory and practice: Promoting physical activity among American college students. The University of North Carolina at Greensboro.
Numerato, D. (2009). The institutionalisation of regional public sport policy in the Czech Republic. International Journal of Sport Policy and Politics, 1(1), 13-30.
Sargit, S. (2017). Sport Malaysia: policies and development strategies for the populace. 2nd International Sport for All Congress, Tehran.
Sullivan, L., & Molcho, M. (2018). What do coaches want to know about sports-related concussion? A needs assessment study. Sport and Health Science, 7, 102–108. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 48 |