تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,313,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,699,414 |
شناسایی شاخصههای معلمان فکور از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس شهرستان نی ریز | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.3374 | ||
نویسندگان | ||
عفت افتخاری* 1؛ سارا اسدپور2؛ مراد یاری دهنوی3؛ حجت eftekhari4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2استادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
3دانشیار بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
4مربی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 16 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 28 آذر 1402، تاریخ پذیرش: 16 دی 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصههای معلمان فکور از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس شهرستان نی ریز بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر در قالب پارادایم کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش را کلیه مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نیریز در سال تحصیلی1402-1401 تشکیل میدادند. روش انتخاب شرکتکنندگان در پژوهش، به صورت هدفمند(افراد مطلع) بود. افراد نمونه در بخش معلمان با توجه به نظر مدیران با سابقه بالای ده سال سابقه مدیریت(10 معلم) و افراد نمونه در بخش مدیران با توجه به نظر کارشناس متوسطه و ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان نیریز(7مدیر) بود. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبههای بین فردی نیمه ساختاریافته انجام شد. مصاحبهها ضبط شده و پس از پیادهسازی مورد بررسی واقع شدند. فرایند جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. اطمینان از دادهها از طریق کنترل توسط اعضا صورت گرفت. یافتهها: پس از تحلیل کل مصاحبهها، تعداد 985 کد اولیه شناسایی شد که پس از پالایش به 575 کدباز، 24 زیرمقوله و 7 کدمحوری تبدیل شدند. نتیجه گیری: شاخصههای معلمان فکور شامل شاخصهی تدریس اثربخش، غنی سازی محیط آموزش، توجه و پرورش تفکر دانشآموزان، ویژگی-های شخصی معلم فکور، ارزشیابی سازنده، نحوه رفتار در محیط و مدیریت فرآیندهای کلاسی بود. با عنایت به نتایج پیشنهاد میشود آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در جذب و گزینش و تربیت معلمان شاخصههای مذکور را در برنامههای درسی و آموزشی در نظر داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
"پدیدارشناسی"؛ "معلم فکور"؛ "معلمان"؛ "مدیران"؛ " مدارس"؛ "نی ریز" | ||
موضوعات | ||
پژوهشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the characteristics of thoughtful teachers from the point of view of teachers and principals of schools in Niriz city | ||
نویسندگان [English] | ||
effat eftekhari1؛ sara asadpour2؛ morad yari dahnavi3؛ hojjat eftekhari4 | ||
1Master's student in History and Philosophy of Education, Shahid Bahonar University, Kerman | ||
2Assistant Professor of Educational Sciences Department of Shahid Bahonar University of Kerman | ||
3Associate Professor of Educational Sciences Department of Shahid Bahonar University of Kerman | ||
4مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی شیراز | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of the present study was to identify the characteristics of Fakkur teachers from the point of view of teachers and principals of schools in Niriz city. Research method: The present research was conducted in the form of qualitative paradigm and phenomenological method. The potential participants of the research were all principals and teachers of primary schools in Niriz city in the academic year of 2001-2012. The method of selecting participants in the research was purposeful (informed people). According to the opinion of the teachers, there were 10 teachers with more than 10 years of experience in management, and according to the opinion of the secondary and elementary experts of Niriz city, The interviews were recorded and analyzed after implementation. The data collection process continued until theoretical saturation was reached. In order to analyze the data, coding was done in three stages of open, central and selective coding. The assurance of the data was done through control by the members. The characteristics of thinking teachers included the characteristics of effective teaching, enrichment of the educational environment, attention and development of students' thinking, personal characteristics of thinking teachers, constructive evaluation, behavior in the environment and management of classroom processes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Phenomenology", "Teacher Thought", "Teachers", "Administrators", "Schools", "Ni Raz" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 |