تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی بیشفعالی همراه نقصتوجه با اختلال یادگیری نمونه موردی یکی از دانشآموزان پایهی هشتم | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 4، شماره 2، بهمن 1402، صفحه 41-59 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.15165.1126 | ||
نویسنده | ||
احمد نظری* | ||
دبیر ادبیات فارسی | ||
تاریخ دریافت: 14 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 06 دی 1402، تاریخ پذیرش: 07 دی 1402 | ||
چکیده | ||
اختلال بیشفعالی همراه با نقصتوجه و مشکل در یادگیری، از مهمترین اختلالهای روانپزشکی در کودکان است که تا نوجوانی و بزرگسالی هم ممکن است ادامه داشته باشد. هدف این مطالعه، بررسی بیشفعالی همراه نقصتوجه با اختلال یادگیری نمونهی موردی یکی از دانشآموزان پایهی هشتم است. روش پژوهش به صورت مشاهدهی مستقیم رفتار در کلاس و بررسی روند نحوهی انجام تکالیف محوله و دیگر ابزار پژوهش استفاده از پرسشنامهی استاندارد محقق ساخته است که به منظور تحلیل دادهها، از از نرمافزار SPSS استفاد شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که یکی از عوامل رفتاری در دانشآموزانی که دارای اختلال یادگیری هستند، اهمالکاری یا واگذار کردن کارها و تکالیف محوله به آینده است؛ به گونهای که در نتایج پژوهش مشخص شد، دانشآموز مورد مطالعه هم در انجام تکالیف اهمالکاری میکرد که با تمرکز بیشتر معلم بر روی این دانشآموز به حل تکالیف و گرفتن نمرهی مطلوب در فعالیتها میتوان رسید. همچنین تحلیل دادههای آماری، سه اختلال تکانشی بودن، بیشفعالی و بیتوجهی را در این دانشآموز نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیش فعالی؛ اختلال یادگیری؛ نقصتوجه؛ اهمالکاری درسی؛ دانشآموز؛ معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hyperactivity review with attention deficit hyperactivity disorder A case study of one of eighth grade students | ||
چکیده [English] | ||
Hyperactivity disorder with attention deficit and difficulty in learning is one of the most important psychiatric disorders in children, which may continue until adolescence and adulthood. The purpose of this study is to observe and investigate hyperactivity and attention deficit in learning and taught material in one of the 8th grade students. The research method is direct observation of the behavior in the class and checking the process of doing the assignments and another research tool is the use of a standard questionnaire which is analyzed using SPSS software for the purpose of data analysis. and analysis has been done. The findings of the present study showed that one of the behavioral factors in students with learning disabilities is procrastination or leaving assigned tasks to the future; As it was found in the results of the research, the student under study was neglecting his homework, and with the teacher's more focus on this student, he was able to solve the homework and get a good grade in the activities. Can be achieved. Also, the analysis of statistical data showed three disorders of impulsivity, hyperactivity and inattention in this student. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hyperactivity, learning disorder, attention deficit, academic neglect, student, teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |