| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,835 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,580,251 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,688,383 |
مؤلفههای برنامه درسی بر اساس نظریه شناخت موقعیتی با روش سنتز پژوهی | ||
| نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
| مقاله 1، دوره 11، شماره 19، اردیبهشت 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.15397.842 | ||
| نویسندگان | ||
| اقدس باغستانی1؛ امینه احمدی* 2؛ محمد نوریان3 | ||
| 1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران ، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: پژوهش حاضر باهدف دستیابی به مؤلفههای برنامه درسی بر اساس نظریه شناخت موقعیتی، بهعنوان یکی از متأخرترین نظریههای حوزه یادگیری که یادگیری را موقعیتی و وابسته به زمینه میداند؛ انجام پذیرفته است. در این مقاله مؤلفههای اصلی برنامه درسی (4 عنصر هدف، راهبردهای یاد دهی یادگیری، تجارب یادگیری و ارزشیابی) بر اساس این نظریه به دست آمده است. روشها: روش پژوهش کیفی و از نوع سنتز پژوهی است. کتب و پژوهشهای علمی فارسی و انگلیسی نمایه شده و مرتبط از سال 1993 با استفاده از ترکیب کلیدواژههای فارسی و انگلیسی نظریه شناخت موقعیتی و هریک از عناصر برنامه درسی جستجو، بررسی و مطالعه شد. از جستجوی اولیه، 120 مقاله به دست آمد و با انجام مراحل ششگانه گاف، غربالگری سطح 1 و 2 انجام پذیرفت و 40 پژوهش، انتخاب شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از چارچوب الو و کینگاس استفاده و با تعیین واحدهای معنایی کدگذاری صورت گرفت و بر اساس تقسیمبندی فاسیونه، 170 کد به دست آمد. یافتهها: با استفاده از روش سنتز پژوهی تعداد 170 کد در 42 طبقه/ مقوله، سازماندهی گردید و مؤلفههای هدف، راهبردهای یاددهی - یادگیری، تجارب یادگیری و ارزشیابی به دست آمد. بر اساس مؤلفههای بهدستآمده، 10 درونمایه حاصل و مدل طراحی گردید. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش چارچوب برنامه درسی منعطفی را با تأکید بر ویژگیهای فرهنگی و ملاحظات محیطی جهت آموزش ارائه میدهد. این چارچوب فرصتی برای فعالیت اجتماعی فراهم میکند که عواملی چون زمینه، ذهن، بدن و تعاملات در آن دخیل هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی؛ شناخت موقعیتی؛ روش سنتز پژوهی؛ مدل مفهومی؛ یادگیری | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Curriculum components based on situated cognition theory by synthesis method | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Aghdas Baghestani1؛ Amine Ahmadi2؛ Mohammad Nourian3 | ||
| 1Doctoral student of Curriculum Planning, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
| 2Associate Professor, Department of Educational Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
| 3Associate Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study aimed to reach curriculum components based on the situated cognition theory, which considers learning as situated and context-dependent case. this article obtained the four elements of the curriculum (intent, teaching and learning strategies; learning experiences and evaluation) based on this theory. The method is qualitative and synthesis method. Situated cognition theory and each elements of the curriculum were searched using indexed databases around the world since 1993, using the combination of Persian and English keywords. From 120 articles, level 1 and level 2 screening was carried out by performing the Gaff's six steps, and 40studies were selected. The Elo and Kyngas framework was used to analyze the data, and coding was done by determining semantic based on the Facione classification. Findings By using the research synthesis method, 170 codes in 42 classes/categories were organized and goal components, teaching-learning strategies, learning experiences and evaluation were obtained. Based on the obtained components, 10 elements were obtained and the model was designed. Conclusion: The findings provide a flexible curriculum framework with an emphasis on cultural characteristics and environmental considerations for education. This framework provides an opportunity for social activity that involves factors such as mind, body, interactions, and authentic situation. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Curriculum, Conceptual Model, Learning, Situated Cognition, Synthesis Method | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 567 |
||