تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,313,570 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,699,257 |
کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان: شناسایی موانع و چالش ها | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.15518.853 | ||
نویسندگان | ||
سید جلال موسوی خطیر* 1؛ سید رمضان عقیلی2؛ سید مقداد حسینی2 | ||
1هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی | ||
2دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی | ||
تاریخ دریافت: 09 دی 1402، تاریخ بازنگری: 02 اسفند 1402، تاریخ پذیرش: 13 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
دانشگاه فرهنگیان بهعنوان دانشگاه ملی و مأموریت گرا یکی از اصلیترین زیرنظام های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، که هدف تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در کشور را دنبال میکند. اما در طی مدت تأسیس، به دلیل موانع و چالشهایی که شناسایی آن هدف اصلی این نوشتار است، ازکیفیت مطلوب و مورد انتظار فاصله داشته است. بر این اساس شناسایی موانع و چالشهای پیشروی دانشگاه فرهنگیان بهسوی کیفیت بهعنوان یک ضرورت رخ مینماید. بهمنظور دستیابی به این هدف از روش تحلیل محتوای کیفی استفادهشده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل صاحبنظرانی بوده است که در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان دارای سابقه علمی و کار پژوهشی و یا سابقه مدیریتی و اجرایی داشته اند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادهها بر اساس مصاحبه نیمه-ساختاریافته با سیزده نفر از خبرگان، متخصصان و مدیران دانشگاه فرهنگیان حاصلشده است. دادههای مصاحبه نشان میدهد که این مسائل و چالشها را میتوان ذیل هشت مقوله کلی دستهبندی کرد که عبارتاند از: عدم کیفیت و کفایت فضای آموزشی، چالش هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان، چالش فرایند جذب معلمان، چالش ساختار و سازمان دانشگاه فرهنگیان، چالش برنامه آموزشی و درسی، چالش سیاستگذاری کلان نظام تربیتمعلم، چالش تربیت و گزینش مدیران و چالش تضمین کیفیت معلمان. در مقام نتیجهگیری میتوان اذعان کرد که کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان بهعنوان مرکز ثقل تربیتمعلم در کشور، نیازمند اقدامات سیاستگذارانه و تقنینی جهت رفع موانع و چالشهای ذکرشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیتبخشی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ موانع دانشگاه فرهنگیان؛ چالشهای دانشگاه فرهنگیان؛ تحلیل محتوا | ||
موضوعات | ||
پژوهشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Quality improvement to Farhangian University: identification of obstacles and challenges | ||
نویسندگان [English] | ||
sayed jalal musavi1؛ seyyed ramzan aghili2؛ seyyed meghdad hoseini2 | ||
1faculty member Supreme Council of Cultural Revolution | ||
2supreme council of cultural revaluations | ||
چکیده [English] | ||
identifying the obstacles and challenges of Farhangian University's progress towards quality is a necessity. In order to achieve this goal, the method of qualitative content analysis has been used. The data was obtained based on semi-structured interviews with thirteen experts, specialists and administrators of Farhangian University. The interview data indicate that these issues and challenges can be categorized under eight general categories, which are: the lack of quality and adequacy of the educational space, the challenge of the academic staff of Farhangian University, the challenge of the recruitment process of teachers, The challenge of the structure and organization of Farhangian University, the challenge of the educational planning and curriculum, the challenge of the macro-policy of the teacher training system, the challenge of training and selection of managers, and the challenge of Quality assurance of teachers. As a conclusion, it can be acknowledged that the quality of Farhangian University, as the center of gravity of teacher training in the country, requires policy-making and legislative measures to remove the mentioned obstacles and challenges. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
quality improvement, Farhangian University, Farhangian University obstacles, Farhangian University challenges, content analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |