تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 424 |
تعداد مقالات | 3,242 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,610,802 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,935,834 |
عوامل تاثیرگذار برآموزش مجازی (مطالعه موردی: معلمان پایه ششم دوره ی ابتدایی شهر بیرجند) | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 3، شماره 1، مهر 1402، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.14671.1069 | ||
نویسنده | ||
زهرا قاسم پور* | ||
عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد واحد بیرجند | ||
تاریخ دریافت: 06 شهریور 1402، تاریخ بازنگری: 12 دی 1402، تاریخ پذیرش: 09 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: در حال حاضر تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطاتی به صورت گسترده ای درآموزش مورد استفاده قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر آموزش مجازی است.روشها: جامعهی آماری98 نفر معلمان پایه ششم دوره ی ابتدایی شهر بیرجندبودند که به روش تصادفی ساده 78 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه عوامل موثر بر آموزش الکترونیکی غالیان و زال پور(1398) مورد استفاده قرارگرفت که روایی و پایایی پرسشنامه ها در حد قابل قبولی محاسبه گردید. روش تحقیق؛ از نظر هدف، کاربردی است. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 23 تجزیه و تحلیل توصیفی گردیده و پرسش های تحقیق از طریق آزمون رتبه بندی فریدمن پاسخ داده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که که ویژگی های مربوط به فراگیران، کیفیت سیستم و زیرساخت ها، کیفیت اطلاعات، تعامل در محیط آنلاین، محیط یادگیری الکترونیکی، کیفیت خدمات و واحدها، خدمات پشتیبانی و ویژگی های مدرس از دیدگاه معلمان دوره ی پایه ششم ابتدایی برآموزش مجازی تاثیر معناداری دارد. براساس نتایج حاصل از آزمون فریدمن از دیدگاه شرکت کنندگان در این پژوهش، مهم ترین عامل اثرگذار بر موفقیت آموزش مجازی، مشارکت و بحث گروهی فراگیران در محیط یادگیری الکترونیکی بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود در دوره های آموزش مجازی برای ارایه راهبردهای آموزشی خلاقانه در جهت یادگیری عمیق، متولیان آموزشی درتوسعه و ارتقا زیرسا خت های این نوع آموزش اهتمام ورزند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors Affecting Virtual Learning (Case study: Sixth Grade Primary School Teachers of Birjand) | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: Today, information and communication technologies are widely used in education. The aim of this study is to identify and rank the factors affecting virtual learning from sixth grade primary school teachers’ perspectives. Methods: The statistical population of this study consists of 98 first grade primary school teachers of Birjand in 2022, 78 of whom were selected as a sample according to Cochran's formula. The effective factors on electronic education questionnaire of Ghalian and Zalpour (2018) was used to collect information. The validity and reliability of the questionnaires were calculated to an acceptable level. In terms of purpose, the research method is practical. Data were analyzed descriptively using SPSS (23) software and the research questions answered through Friedman ranking test. Findings: The results of this study confirmed that the characteristics of learners, system quality and infrastructure, information quality, interaction in the online environment, e-learning environment, quality of services and units, support services and teacher characteristics affected virtual learning from sixth grade primary school teachers’ perspectives. Moreover Friedman test revealed the participation and group discussion of learners in the e-learning environment were the most important factor in the success of virtual education. Conclusion: According to the results of this study, it is suggested to provide creative educational strategies and prevent the low-level learning in virtual education courses, the educational administrators should pay attention to the development and improvement of the interactive infrastructures of virtual education. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |