تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,013 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,307,687 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,694,175 |
اثر بخشی استفاده از نقشه مفهومی در آموزش تاریخ 3( ایران و جهان معاصر ) -( یادگیری معنادار ) | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 4، شماره 4، دی 1402، صفحه 61-72 اصل مقاله (606.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rhe.2023.3576 | ||
نویسنده | ||
حیدر امیری | ||
دکترای تاریخ ایران پس از اسلام، مدرس دانشگاه فرهنگیان، بوشهر، گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1403 | ||
چکیده | ||
نقشه مفهومی یکی از راهبردهای یادگیری است که میتواند یادگیری معنادار را در فراگیران آسان کند. نقشه مفهومی روابط بین مطالب درسی را به صورت سلسله مراتبی نمایش میدهد. این پژوهش با هدف تأثیر کاربرد استفاده از نقشه مفهومی به همراه سخنرانی در یادگیری معنادار به عنوان یکی از راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و در مقایسه با روش سخنرانی در درس تاریخ 3( ایران و جهان معاصر ) رشته ادبیات و علوم انسانی انجام گرفته است. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و از روش نیمه آزمایشی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش، دانشآموزان پسر سال دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی دبیرستان امام صادق( ع ) شهر اهرم( Ahram ) مرکز شهرستان تنگستان در استان بوشهر و در سال تحصیلی 1401-1400 بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تأثیر آموزش به شیوهی نقشه مفهومی بر یادگیری معنادار و پیشرفت در مقایسه با روش سخنرانی تأثیر بیشتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ نقشه مفهومی؛ یادگیری معنادار؛ تاریخ؛ متوسطه دوم؛ اهرم تنگستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of using conceptual maps in teaching history 3 (Iran and the contemporary world) (meaningful learning) | ||
نویسندگان [English] | ||
Haider Amiri | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |