تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 424 |
تعداد مقالات | 3,242 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,610,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,935,896 |
ارزیابی و رتبهبندی عوامل تاثیرگذار بر موفقیت یادگیری الکترونیکی درس ریاضی دانشآموزان | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 3، شماره 1، مهر 1402، صفحه 36-49 اصل مقاله (936.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.12690.1065 | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین عسکری رباطی* 1؛ زری خلیلی کلاکی2 | ||
1دبیر دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران | ||
2کارشناسی روانشناسی، آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 آبان 1401، تاریخ بازنگری: 14 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
فناوری اطلاعات یکی از فاکتورهای مهم پیشرفت در قرن بیست و یکم میباشد. پیشرفتهای مربوط به فناوری ارتباطات، زیرساختهای جدیدی برای تجارت، پژوهشهای علمی و آموزش و یادگیری ایجاد کرده است. با توجه به شیوع انتشار ویروس کرونا و تغییر آموزش از شیوه حضوری به شیوه مجازی و همچنین عدم آمادگی لازم آموزش و پرورش و تجربه کافی در این زمینه و همچنین به دلایل متفاوت مانند کمبود تجهیزات و زیرساختهای مناسب عدم برخورداری از امکانات سخت افزاری، باعث شد دانشآموزان نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات و آموزش الکترونیکی نگرش نامناسبی داشته باشند. هدف از این مطالعه، ارزیابی و رتبهبندی عوامل تاثیرگذار بر موفقیت یادگیری الکترونیکی درس ریاضی دانشآموزان است. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان ملارد در سال 99-1398 تشکیل دادهاند. از آزمون میانگین تک نمونهای برای شناسایی عوامل مؤثر و از آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل استفاده گردید. در این پژوهش از شش عامل پذیرش یادگیرندگان، اثربخشی ادراک شده از معلم، کیفیت سامانه، کیفیت محتوای اطلاعات، کیفیت خدمات و نحوه ارزیابی و امتحانات برای ارزیابی موفقیت یادگیری الکترونیکی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل یادگیری الکترونیکی در همه ابعاد اثربخش بوده است. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation and ranking of the influencing factors on the success of electronic learning of mathematics course of students | ||
چکیده [English] | ||
Information technology is one of the important factors of progress in the 21st century. Advances in communication technology have created new infrastructures for business, scientific research, and teaching and learning. Due to the spread of the corona virus and the change of education from face-to-face to virtual, as well as the lack of necessary training and experience in this field, as well as for different reasons such as the lack of proper equipment and infrastructure, the lack of hardware facilities, caused Students have an inappropriate attitude towards the use of information technology and electronic education. The purpose of this study is to evaluate and rank the factors affecting the success of e-learning in math lessons for students. The research method is a descriptive-survey type and the statistical population of this research was formed by the first year high school students of Mallard city in 2018-2019. Single-sample mean test was used to identify effective factors and Friedman's test was used to rank factors. In this research, six factors of learner acceptance, perceived effectiveness of the teacher, system quality, information content quality, service quality, and evaluation methods and exams have been used to evaluate the success of e-learning. The results of the research showed that e-learning factors were effective in all aspects. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 74 |