تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 424 |
تعداد مقالات | 3,242 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,610,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,935,896 |
بررسی درک و فهم دانشآموزان پایه یازدهم از مفهوم تابع با استفاده از طرح مسئله | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 3، شماره 1، مهر 1402، صفحه 71-92 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.16185.1083 | ||
نویسنده | ||
فهیمه کلاهدوز* | ||
مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 04 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 15 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
فعالیتهای طرح مسئله از ظرفیتهای آموزشی نسبتا متعددی برخوردار است. هدف مطالعۀ حاضر، بررسی درک و فهم دانشآموزان پایۀ یازدهم از مفهوم تابع با استفاده از طرح مسئله است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیۀ دانشآموزان پایه یازدهم منطقه یک شهر تهران است. از این جامعه، 278 نفر به عنوان نمونه، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. به منظور بررسی عملکرد دانشآموزان در تکالیف طرح مسئله، از یک آزمون محقق ساخته استفاده گردید. این آزمون شامل 3 سوال بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط تعدادی از اساتید ریاضی و آموزش ریاضی و برخی از معلمان ریاضی با تجربۀ پایه یازدهم مورد تأیید قرار گرفت. مقدار ضریب آلفای کرونباخ، 79/0 به دست آمد که بیانگر وضعیت مناسب پایایی آزمون است. نتایج حاصل از دادهها بیانگر آن بود که اکثر مسائل طرح شده توسط دانشآموزان، ساده و یا مطابق با مسائل کتاب درسی است و دانشآموزان، خلاقیت پایینی در طرح مسائل از خود نشان میدهند. عملکرد ضعیف آنها در پاسخ به سؤالات آزمون، این نکته را به خوبی مشخص میکند که ساخت و سازهای مفهوم تابع در ذهن اکثر دانشآموزان، ناقص است که شاید مهمترین عامل آن را بتوان درک نادرست و رویهای آنها از مفاهیم دانست. بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان گفت استفاده از تکالیف طرح مسئله باعث میشود که نه تنها معلمان نسبت به درک دانشآموزان از مفاهیم ریاضی و همچنین بدفهمیهای آنان در مباحث مختلف آگاه شوند، بلکه خود دانشآموزان نیز به این آگاهی دست یابند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating 11th grade students' understanding of the concept of function by using problem posing | ||
چکیده [English] | ||
Problem posing activities have many educational capacities.The purpose of this study is to investigate the understanding of the 11th grade students of the concept of function by using problem posing. The research method is descriptive-survey, and the statistical population includes all students of the 11th grade of District 1 of Tehran. From this population, 278 people were selected as sample by two-stage cluster random sampling method. In order to investigating the performance of students in problem-solving tasks, a researcher-made test was used. This test consisted of 3 tasks, whose formal and content validity was confirmed by a number of math professors and some math teachers with 11 years experience. The value of Cronbach's alpha coefficient was 0.79, which indicates the good reliability of the test. The results of the data showed that most of the problems proposed by the students were simple or similar to the textbook problems and the students showed low creativity in the problem posing. Their poor performance in responsing the test tasks clearly indicates that the constructions of the concept of function in the minds of most students are incomplete, and perhaps the most important factor can be considered their incorrect and procedural understanding of the concepts. Based on the obtained results, it can be said that the use of problem-solving tasks not only makes teachers aware of students' understanding of mathematical concepts and their misconceptions in various topics, but also the students themselves. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |