تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 424 |
تعداد مقالات | 3,242 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,610,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,935,896 |
مقایسه اثربخشی آموزش توجه برعملکرد با یکپارچگی حسی در کاهش اختلال املایی و اختلال یادگیری ریاضی دانش آموزان ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 3، شماره 1، مهر 1402، صفحه 93-109 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rme.2024.15764.1079 | ||
نویسندگان | ||
عسگری اصغری گنجی1؛ علی رضا خلیلی اسبوئی* 1؛ طیبه یزدانی2 | ||
1دانشگاه فرهنگیان | ||
2آموزش و پرورش بجنورد | ||
تاریخ دریافت: 17 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 27 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
درک مشکلات خاص در برخورد با اعداد اغلب برای معلمان و والدین دشوار است. کودکان در درک مفاهیم اولیه ریاضی مشکل دارند و از انگشتان خود برای حل محاسبات اولیه استفاده می کنند. بر این اساس، هدف از نوشتن این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش توجه برعملکرد با یکپارچگی حسی برکاهش اختلال املایی و اختلال یادگیری ریاضی دانش آموزان ابتدایی شهرستان بجنورد است. روش پژوهش از نوع مداخلهای و کاربردی است، که به صورت شبه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهرستان بجنورد به تعداد 2491 نفر بود. حجم نمونه 60 نفر در نظر گرفته شد که در فرایند غربالگری بر اساس نمره املا و ریاضی به روش تصادفی ساده در سه گروه ۲۰ نفری گروه آزمایش 1 (آموزش توجه بر عملکرد) آزمایش 2 (آموزش یکپارچگی حسی) و کنترل (بدون مداخله) جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده شامل آزمون املا و ریاضی محقق ساخته بود. برای تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که، آموزش توجه بر عملکرد (40/11 درصد) اختلالاملایی(30/12) اختلال ریاضی و یکپارچگی حسی (90/11 درصد) اختلالاملایی و (80/12درصد) اختلالریاضی به اندازه 05/0 درصد تاثیر داشته است. اما، آموزش توجه برعملکرد و آموزش یکپارچگی حسی بر کاهش اختلالاملایی و اختلالیادگیری ریاضی دانشآموزان ابتدایی شهرستان بجنورد تفاوت معنا داری مشاهده نشده است. نتیجه این پژوهش این است که برای کاهش و رفع مشکلات محاسبات اولیه ریاضی برای دانش آموزان دوره ابتدایی می توان از شیوۀ آموزش توجه و یکپارچگیحسی استفاده کرد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of training attention on performance with sensory integration in reducing spelling disorder and math learning disorder in elementary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Askari Asghariganjَi1؛ Alireza Khalili Asboei1؛ Taybeh Yazdani2 | ||
1Farhangian University | ||
2Bojnord Education | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to compare the effectiveness of training attention on performance with sensory integration in reducing spelling disorder and math learning disorder in elementary school students of Bojnord city. This research was conducted using an interventional and applied research method, which is quasi-experimental with pre-test-post-test in the academic year of 2022-2023. The statistical population of the research included all the students of the first year of elementary school in Bojnord city, numbering 2491 people. The sample size was selected based on the ability of the researcher, the number of 60 people; They were placed in the screening process based on the spelling and math score and the agreement of the student's families randomly in three groups of 20 people: experiment 1 (performance training), experiment 2 (sensory integration training) and control (no intervention). The experimental groups were trained and did not receive the relevant protocols. in the interventional control group. The tools used included the researcher's spelling and math tests. Descriptive statistics (frequency distribution and percentage) were used to analyze the data, and inferential statistics were used to find the difference between the averages of the control and experimental groups using the covariance test. The findings indicate; It is effective to pay attention to the performance of (11.40 percent) spelling disorder and (12.30) math disorder and sensory integration (11.90 percent) spelling disorder and (12.80 percent) math disorder at the level of 0.05 Percent. Performance attention training and sensory integration training had a similar effect on reducing the spelling disorder and math learning disorder of elementary school students in Bojnord city. Teachers can reduce students' spelling disorder and math learning disorder by using performance training and sensory integration training. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 98 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |