تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,159 |
دانشآموزان و جامعهپذیری نارسا در آموزش مجازی؛ یک مطالعه کیفی | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
دوره 6، شماره 3، آذر 1402، صفحه 17-52 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/edup.2024.15677.1405 | ||
نویسندگان | ||
مریم مختاری* 1؛ صیاد خردمند2 | ||
1دانشیار دانشگاه یاسوج | ||
2گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوج | ||
تاریخ دریافت: 29 دی 1402، تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش در پی پاسخ به این پرسشها بودیم که وضعیت آموزش مجازی در دوران کرونا به چه صورت است و چه پیامدها و عللی میتواند به دنبال داشته باشد؟ برای بررسی این پرسشها از روش نظریه زمینهای استفاده شد. شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان میدان پژوهش انتخاب گردید. برای دستیابی به فهمی غنی و فربه از تغییرات صورت گرفته، با دانشآموزان مصاحبه عمیق انجام دادیم. نمونهگیری تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت با 21 دانشآموز مصاحبه عمیق صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از کدگذاری سهمرحلهای باز، گزینشی و محوری استفاده شد. از تحلیل مصاحبه با دانشآموزان 14 مقوله و 109 کد به دست آمد. «جامعهپذیری نارسا» نیز به عنوان مقوله هسته انتخاب شد. تغییر شکل نظام آموزشی، روابط انسانی تحولیافته و مسألهمندی اوقات فراغت شرایط علی جامعهپذیری نارسا بودند. دو شرط مداخلهگر به نام شرایط روحی_روانی دانشآموزان و تعامل خانواده و آموزش و دو شرط زمینهایِ زیرساخت ناکافی و نابرابری نیز استخراج شد. در این شرایط، دانشآموزان دست به دو کنش هرزرویی و پرسهزنی میزنند. مسألهمند شدن نقش دانشآموزی، افت کیفیت آموزش، گسترش آسیبهای اجتماعی و فرصتهای مجازی به عنوان پیامدهای جامعهپذیری نارسا از دل مصاحبه با دانشآموزان استخراج شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ ویروس کرونا؛ جامعهپذیری؛ جامعهپذیری نارسا؛ هویت دانشآموزی؛ ازخودبیگانگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Students and insufficient socialization in virtual education; A qualitative study | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Mokhtari1؛ sayad Kheradmand2 | ||
1Faculty member of Yasouj university | ||
2گروه علوم اجتماعی، دانشگاه یاسوج | ||
چکیده [English] | ||
در این پژوهش در پی پاسخ به این پرسشها بودیم که آموزش مجازی در دوران کرونا به چه صورت است و چه پیامدها و عللی به دنبال دارد؟ برای بررسی این پرسشها از روش نظریه زمینهای استفاده شد. شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان میدان پژوهش انتخاب گردید. برای دستیابی به فهمی غنی از تغییرات صورت گرفته، با دانشآموزان مصاحبه عمیق انجام دادیم. نمونهگیری تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت با 21 دانشآموز مصاحبه عمیق صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از کدگذاری سهمرحلهای باز، گزینشی و محوری استفاده شد. از تحلیل مصاحبه با دانشآموزان 14 مقوله و 109 کد به دست آمد. «جامعهپذیری نارسا» نیز به عنوان مقوله هسته انتخاب شد. تغییر شکل نظام آموزشی، روابط انسانی تحولیافته و مسألهمندی اوقات فراغت شرایط علی جامعهپذیری نارسا بودند. دو شرط مداخلهگر به نام شرایط روحی_روانی دانشآموزان و تعامل خانواده و آموزش و دو شرط زمینهایِ زیرساخت ناکافی و نابرابری نیز استخراج شد. در این شرایط، دانشآموزان دست به دو کنش هرزرویی و پرسهزنی میزنند. مسألهمند شدن نقش دانشآموزی، افت کیفیت آموزش، گسترش آسیبهای اجتماعی و فرصتهای مجازی به عنوان پیامدهای جامعهپذیری نارسا از دل مصاحبه با دانشآموزان استخراج شد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual education, corona virus, socialization, insufficient socialization, student identity, alienation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |