
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,656 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,782 |
ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 4، دوره 10، ویژه نامه، مرداد 1403، صفحه 53-66 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.16298.923 | ||
نویسنده | ||
سیدنقی موسوی* | ||
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش، بررسی انتقادی مدعایِ «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» است. ر روشها: وش تحقیق، روش توصیفی، تحلیلی و انتقادی است. یافتهها: در ابتدا مدعای مذکور توصیف و تحلیل شد. در ادامه ضمن شناسایی عدم تنقیح مفهومی «تربیت ایدئولوژیک» و اغتشاش مفهومی و تبعیض در کابرد این مفهوم پاسخهای زیر مطرح شد: 1. واژه ایدئولوژی دستکم دارای سه معنای مثبت، منفی و خنثی است و اشکالکنندگان معنای واحدی از «تربیت ایدئولوژیک» اراده نمی-کنند؛ 2. در ادبیات تخصصی فلسفه تربیت و فلسفه برنامه درسی، ایدئولوژی با نظام تربیت رسمی در ارتباط بوده و برنامه درسی ذاتی ایدئولوژیک دارد؛ 3. از باب پاسخ نقضی، باید دانست که «تربیت سکولار» و «تربیت لیبرال» تربیتی ایدئولوژیک است (هم به معنای منفی و هم به معنای مثبت)؛ 4و5و6. اگر اشکال به لحاظ کُبری به «اسلامی بودن» و یا حکومتی شدن و یا شبهتربیت شدنِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» ناظر باشد، وارد نیست اما اگر منظری صُغروی به آسیبهای روبناییِ «تربیت در جمهوری اسلامی ایران» متوجه باشد قابل پذیرش است؛ هرچند شبهه تلقین، وارد نیست. نتیجهگیری: نتیجه آنکه اشکال «ایدئولوژیک بودن تربیت در جمهوری اسلامی ایران» وارد نیست؛ اما این سخن به معنای مسدود شدن باب گفتگو، نقد، سنجش و اصلاح نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت ایدئولوژیک؛ برنامه درسی ایدئولوژیک؛ ایدئولوژیزدایی؛ تربیت اسلامی؛ فلسفه تربیت اسلامی | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Ideological Nature of Education in the Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
seyednaghi mousavi | ||
Department of Educational Sciences, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The purpose of this research is to critically analyze the claim regarding the "ideological nature of education in the Islamic Republic of Iran. Methods: The research method is descriptive, analytical, and critical. Findings: At first, the mentioned claim was described and analyzed. In the following, while identifying the lack of conceptual refinement of "ideological education" and conceptual confusion and discrimination in the application of this concept, the following answers were presented: 1. The word ideology has at least three meanings, positive, negative, and neutral, and those who make a single meaning of "ideological education" They do not will; 2. In the specialized literature of philosophy of education and philosophy of curriculum, ideology is related to the official education system and the curriculum has an ideological nature; 3. Regarding the contradictory answer, it should be known that "secular education" and "liberal education" are ideological education (both in a negative and positive sense); 4, 5, and 6. If the problems are mainly related to "Islamicity" or to the government or pseudo-education of "Education in the Islamic Republic of Iran", it is not included, but if a small perspective is focused on the structural damage of "Education in the Islamic Republic of Iran". is acceptable; However, there is no suspicion of indoctrination. Conclusion: The result is that the form of "ideological education in the Islamic Republic of Iran" is not included; But this word does not mean blocking the discussion, criticism, evaluation and correction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ideological education, ideological curriculum, de-ideology, Islamic education, Philosophy of Islamic education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 732 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |