تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,118 |
مقایسه معیارهای تدریس اثربخش در دوره های کارشناسی از دیدگاه اساتید دانشگاه شهید مدنی و دانشجویان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 7، آذر 1395، صفحه 25-46 اصل مقاله (369.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
جعفر بهادری خسروشاهی* | ||
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 04 تیر 1396، تاریخ بازنگری: 22 تیر 1396، تاریخ پذیرش: 24 تیر 1396 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه معیارهای تدریس اثربخشی در دورههای کارشناسی از دیدگاه اساتید دانشگاه شهید مدنی و دانشجویان بود. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است.جامعه آماری این پژوهش از دو مجموعه تشکیل شده است: دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و اساتید کارشناسی رشته علوم تربیتی این دانشگاه. با توجه به حجم جامعه آماری، تعداد 9 نفر از اساتید کارشناسی رشته علوم تربیتی به عنوان نمونه آماری و به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین تعداد 90 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی این دانشگاه به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه معیارهای تدریس اثربخش عندلیب و احمدی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری آزمون t تک نمونهای و t دو گروه مستقل انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که در معیارهای مربوط به طراحی تدریس، اجرای آموزش، مدیریت کلاس، برقراری روابط انسانی و ارزشیابی در اساتید تفاوت وجود دارد. بین اساتید و دانشجویان، در معیارهای مربوط به اجرای آموزش، مدیریت کلاس و ارزشیابی تفاوت معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس اثربخش؛ دورههای کارشناسی؛ اساتید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Comparison Criteria for Effective Teaching in Undergraduate Courses of University Shahid Madani Lecturers and Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Bahadori Khosroshahi | ||
Ph.D Student, Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Madani University, Tabriz, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was the comparison criteria for effective teaching in undergraduate courses of university Shahid Madani lecturers and students. The population of this study consists of two categories: students and professors of educational sciences Azarbaijan Shahid Madani University undergraduate university education. According to population size, number 9 faculty members and undergraduate education as sample were chosen for sampling. The 90 students of educational sciences at the university were randomly selected and studied. To collect the data, criteria for effective teaching and President Andalib was used. The data was statistically analyzed using t-test and one-sample t-test was performed. The results showed that the criteria for the design of teaching, education, classroom management, human relationships and the evaluation of the teachers there. Between teachers and students, the criteria relating to education, classroom management and evaluation there is a significant difference. In fact, the ratio of teachers to students in classroom management and higher than average education and evaluation criteria, students with higher average. According to the criteria of effective teaching undergraduate important role in improving students' learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effective teaching, Undergraduate Courses, masters | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 440 |