
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,701 |
دلالتهای تربیتی ایده جدال دو اسلام در اندیشه امام خمینی برای تربیت اسلامی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 2، دوره 10، ویژه نامه، مرداد 1403، صفحه 17-33 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.16343.928 | ||
نویسنده | ||
رقیه فاضل* | ||
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: طرح مفهوم جدال دو اسلام از سوی امام خمینی (ره) که دو نوع اسلام متضاد با یکدیگر را توصیف میکرد، نوعی بیداری نسبت به قرائتهای متعدد اسلام ایجاد کرد. مرزکشی میان اسلام ناب و اسلام آمریکایی، میتوانست به عرصه تربیت اسلامی نیز کشیده شود؛ اما مشاهده میشود که در تربیت اسلامی، مبارزه و جدال درونی میان دو اسلام که مبارزه با تحجر و غربزدگی را درون خود دارد، نادیده گرفتهشده و باعث بروز اعوجاجاتی در تبیین تربیت اسلامی شده است. مرور صورتبندی جدال دو اسلام در اندیشه امام، میتواند در تبیین روشهای تربیت اسلامی ناب کمککننده باشد. هدف این پژوهش استخراج دلالتهایی برای تربیت اسلامی از ایده جدال دو اسلام در اندیشه امام است. روشها: با روش تحلیل مفهومی جلد 21 صحیفه امام، مفهوم اسلام ناب و جدال دو اسلام تبیین شده و سپس با استفاده از روش استنتاجی، دلالتهای تربیتی این مفهوم برای تربیت اسلامی تبیین شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش مؤلفههای اصلی اسلام ناب و مفهوم جدال دو اسلام که مبانی دین شناختی امام خمینی (ره) را بیان میکند تبیین کرده و سپس مبتنی بر این مؤلفهها، دلالتهای تربیتی ایده جدال دو اسلام استخراج شده است. نتیجهگیری: اسلام ناب و اسلام آمریکایی، آموزههای متضادی دارند که نمیتوان صرفاً با شناخت ایجابی از اسلام ناب، به تربیت اسلامی ناب دست یافت. مرزکشی با اسلام آمریکایی، از لوازم ضروری برای تربیت اسلامی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت انقلابی؛ اسلام ناب؛ اسلام آمریکایی؛ امام خمینی (ره)؛ جدال دو اسلام | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Educational Implications of the Concept of the Struggle between Two Forms of Islam in Imam Khomeini's Thought for Islamic Education | ||
نویسندگان [English] | ||
roqayya fazel | ||
department of educational science, Farhangian university, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The concept of the struggle between two Islams, as presented in Imam Khomeini's thought, involves distinguishing between two opposing forms of Islam, which has sparked an awakening regarding the diverse interpretations of the religion. This distinction between "pure Islam" and "American Islam" can also be applied to the field of Islamic education. However, in the context of Islamic education, this struggle-encompassing resistance against both rigidity and Western cultural domination-has often been overlooked, leading to distortions in educational practices. Revisiting the formulation of the fight between these two forms of Islam, as articulated by Imam Khomeini, could be instrumental in defining methods for authentic Islamic education. The aim of this research is to derive educational implications from the idea of this struggle, as conceptualized in Imam Khomeini's thought, to inform the principles of Islamic education. Methods: Through a conceptual analysis of Volume 21 of Imam Khomeini's writings, the concepts of "pure Islam" and the "struggle between two Islams" have been clarified. Following this, an inferential approach has been employed to elaborate on the educational implications these concepts hold for Islamic education. Findings: The findings of this research have explained the main components of pure Islam and component of the strugle between two Islams, which express the religious foundations of Imam Khomeini (RA), and then, based on these components, the educational implications of the idea of the strugle between two Islams have been extracted. Conclusion: Pure Islam and American Islam have opposite and contradictory teachings that you cannot achieve pure Islamic education by simply knowing positively about pure Islam. Drawing a border with American Islam is one of the essentials for Islamic education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
revolutionary education, pure Islam, American Islam, Imam Khomeini (RA), fight between two Islams | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |