تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,118 |
ابعاد و شاخصهای هویت انقلابی؛ تحلیل مضمون بیانات مقام معظم رهبری | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 3، دوره 10، ویژه نامه، مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.16239.915 | ||
نویسنده | ||
هما رحمانی* | ||
استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 23 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 07 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
یکی از جنبههای ضروری تحولات فرهنگی پس از انقلاب، معطوف به تغییر ساختارهای آموزشی بهویژه دانشگاه بود. آموزشوپرورش و مؤسسات آموزش عالی، از نهادهایی هستند که موظفاند جوانان را با مؤلفهها و مصادیق هویتی کشور آشنا سازند. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، همواره به ارزشها و اصول انقلاب اسلامی و حفظ هویت انقلابی تأکید داشته است و بیانات، تحلیلها و توصیفات ایشان، مؤلفههای هویتی انقلاب اسلامی را بهروشنی تبیین میکند. پژوهش حاضر با هدف شناخت ابعاد و شاخصهای هویت انقلابی در مجموعه بیانات مقام معظم رهبری و تأثیرگذاری بر شکلگیری و تقویت هویت انقلابی ملت ایران بهویژه جوانان، انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و با روش تحلیل مضمون، محتوای مجموعه بیانات مقام معظم رهبری را موردبررسی قرار داده است. به همین منظور، در پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی)، کلیدواژه "هویت انقلابی" در بازه زمانی سالهای 1368 الی 1402 جستجو شد که تعداد 60 عنوان، فیش مرتبط به دست آمد. پس از مطالعه متن فیشها و انتخاب مفاهیم مرتبط، مضامین پایه استخراج و درنهایت 7 مضمون اصلی (شخصیتی، مبانی ارزشی-اعتقادی، رهبری، نمادهای تاریخی، اقشار و سازمانهای مسئول، رویکردها و راهبردهای انقلابی) با 35 مضمون فرعی مورد شناسایی قرار گرفت. در اندیشه ایشان، محوریترین، عمیقترین و اصلیترین مؤلفه هویتی انقلاب اسلامی، اسلام است که در شکلدهی ایدئولوژی انقلاب، ایجاد و تعمیق انگیزههای انقلابی، ترسیم مسیر و کیفیت مبارزات و تعیین چهارچوبهای راهبردی نظام برآمده از انقلاب، نقش اساسی و بیبدیل داشته و دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیانات مقام معظم رهبری؛ هویت؛ انقلاباسلامی؛ هویت انقلابی؛ تحلیل مضمون | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dimensions and Indicators of revolutionary identity; Analysis of the content of the Supreme Leader's statements | ||
نویسندگان [English] | ||
Homa Rahmani | ||
Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Education, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
One of the important aspects of cultural evolutions after the revolution was related to changing the educational structures, especially in college. Educational institutions are responsible for creating identity and maintain and strengthen it. The Supreme Leader of the Islamic Revolution of Iran has always emphasized on the values and principles of the Islamic Revolution and preserving the revolutionary identity. The purpose of this research is to know the dimensions and indicators of revolutionary identity in the collection of statements of the Supreme Leader. This research is a descriptive-analytical type, and its method is thematic analysis. The keyword "revolutionary identity" was searched in the database of the Ayatollah Ali Khamenei in the period from 1368 to 1402, and 60 related titles were found. After studying the text of the sheets and selecting related concepts, basic themes were extracted and finally 7 main themes (personality, value-belief foundations, leadership, historical symbols, responsible classes and organizations, revolutionary approaches and strategies) with 35 sub-themes were identified. In Supreme Leader's opinion, the most central, profound and main identity component of the Islamic revolution is Islam, which has formatted ideology of the revolution, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Supreme Leader's statements, identity, Islamic revolution, revolutionary identity, theme analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 |