
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,684 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,805 |
نسبت ساحتهای تربیتی ششگانه سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت در پژوهشهای مرتبط با اندیشه امامین انقلاب، یک مطالعه فراترکیب | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 7، دوره 10، ویژه نامه، مرداد 1403، صفحه 107-145 اصل مقاله (2.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.16342.927 | ||
نویسندگان | ||
محسن فرمهینی فراهانی* 1؛ جواد جهان2 | ||
1استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران | ||
2دکترای برنامه ریزی درسی، دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران، مدرس و مامور آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش، مرور نظاممند نسبت ساحتهای تربیتی ششگانه سند تحول بنیادین در پژوهشهای مرتبط با اندیشه امامین انقلاب بود. روشها: رویکرد پژوهش کیفی است که به روش بررسی اسنادی، فراتحلیل و نظرسنجی از متخصصان انجام شده است. جامعه پژوهش، کلیه پژوهشهای مرتبط با اندیشه تربیتی اسلامی و کلیه متخصصان مرتبط با موضوع بوده است که نمونه پژوهشی آن به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چکلیست، سیاهه تحلیل محتوا و فرم مصاحبه بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از مرور نظاممند توصیفی، تحلیل تفسیری و تحلیل مضمون استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که مجموعاً ۱۸۰ پژوهش انتشار یافته و مرتبط با اندیشه تربیتی امامین انقلاب خلأ پژوهشی در ساحتهای تربیت زیستی و بدنی، اقتصادی و حرفهای در اندیشه امام خمینی (ره) و مورد غفلتبودن اندیشه تربیت در ساحت زیباییشناختی و هنری در اندیشه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) بوده است. همچنین در بخش فراتحلیل ۴۵ پژوهش انتخاب و موردبررسی و تحلیل قرار گرفتند. که درمجموع ۳۷۶ کد مضمون فراگیر شناسایی شد. در خصوص راهکارهای رفع خلأها ۳۰ کد مفهومی شناسایی شد و در دو بعد راهکارهای آموزشی و راهکارهای پژوهشی و در ۳ محور شامل برنامهریزی و سیاستگذاری، توسعه محتوایی و فعالیتهای فرهنگی دستهبندی شدند. نتیجهگیری: با توجه به سپهر اندیشه امامین انقلاب، جامعنگری ایشان در همه حوزههای تربیتی، جنبههای مغفول پژوهشی میتواند مسیر پیش روی پژوهشگران را برای انتخاب مسئله پژوهش روشن سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
فراتحلیل؛ اندیشه امامین انقلاب؛ پژوهش؛ ساحت های تربیتی؛ شناسایی خلاءها و ارائه راهکارها؛ سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ratio of Six Educational Areas of Education Fundamental Transformation Document in the Researches Related to the Thought of Imams of Revolution, Identifying Gaps and Providing Solutions | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Farmahini Farahani1؛ Javad Jahan2 | ||
1Professor of the Department of Educational Sciences, Shahed University of Tehran | ||
2Ph.D. in Curriculum Planning, Ph.D. student of Philosophy of Education, Shahed University of Tehran, Lecturer and Educational Officer of Department of Educational Sciences, Farhangian University. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: the present research had been conducted with the aim of systematically reviewing and examining the ratio of the six educational areas of fundamental transformation document in the researches related to the thought of the Imams of Revolution. Methods: It is a qualitative research method that was conducted using document review, content analysis and interviews with experts. The research community was all the researches related to the Islamic educational thought, and all the experts related to the subject, whose research sample was selected in a purposeful way. Data collection tool was checklist, content analysis list and interview form. Descriptive systematic review was used to analyze the data. Findings: The findings of the research show that a total of 180 researches were published and related to the educational thought of the Imams of the Revolution, there is a research gap in the fields of biological and physical, economic and professional education in the thought of Imam Khomeini (RA), and the neglect of the thought of education in the aesthetic and artistic field in It was the thought of the Supreme Leader (Madazla Al-Ali). Also, in the meta-analysis section, 45 studies were selected and analyzed. A total of 376 comprehensive theme codes were identified. Regarding solutions to fill gaps, 30 conceptual codes were identified and categorized in two dimensions: educational solutions and research solutions, and in 3 axes including planning and policy making, content development and cultural activities. Conclusion: Considering the lofty thought of the Imams of Revolution, their comprehensive view in all fields of education, the neglected aspects of research could clarify the way forward for researchers to choose the research problem. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Meta analysis, Thought of Imams of the Revolution, Research, educational fields, identifying gaps and providing solutions, document of fundamental transformation of education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 155 |