
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,574 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,558 |
تطبیق دیدگاه هویّت و کرامت فوکویاما با مبانی تربیت اسلامی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 9، دوره 10، ویژه نامه، مرداد 1403، صفحه 165-175 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.16295.930 | ||
نویسندگان | ||
رحیم امرایی* 1؛ لیلا عبدی2 | ||
1استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی پردیس شهید صدوقی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم، دانشکده کرمانشاه | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: اثرات نامطلوب مادینگری انسان در دوران مدرن و نادیدهگرفتن روح از جانب انسان در دوران مدرنیته در جوامع بشری پدیدار شده است. از سویی به دلیل زیست در ساختار غیر منطبق بر فطرت بشری و تغافل از گوهر وجودی، انسان مادیگرا دچار ازهمگسیختگی روانی شده است و در دوران پسامدرن برخی اندیشمندان غربی نیز خواهان بازشناسایی هویت و نیز طالب تکریم از سوی حاکمیت و جامعه هستند. چنین خواستهای از سوی متفکران یک جامعه، بر اندیشه و مناسبات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مؤثر خواهد بود. این مسئله، موردتوجه اندیشمندانی از غرب ازجمله فوکویاما، قرار گرفته است. وی کرامتخواهی را پیشران مؤثر بسیاری از رخدادها میداند و درصدد است راهکارهایی را برای تأمین کرامت افراد در جوامع ارائه دهد. هدف اصلی پژوهش، نقد و بررسی اندیشه فوکویاما در باب هویت و کرامت، بر اساس مبانی تعلیموتربیت اسلامی است. روشها: در این مقاله، با روش تطبیقی – گونهشناسی، ابتدا نظرات فوکویاما مطرحشده و سپس با مبانی تربیت اسلامی موردبررسی قرار گرفته است. یافتهها: حاصل آنکه از منظر فوکویاما، هویت و کرامت انسان تا حدی اهمیت دارد که حتی در روند تحولات بزرگ جوامع کاملاً مؤثر بوده و بیتوجهی به آن آثار نامطلوب اجتماعی در پی دارد. پیشنهاد وی برای بازیابی هویت و کرامت بشری، گسترش نهادهای دموکراتیک و پایبندی به اصول لیبرالیسم است. از منظر تعالیم اسلامی نیز هویت و کرامت انسان، جایگاه والایی دارد؛ اما راه دستیابی به آن، از طریق آموزههای وحیانی و مبانی تربیتی اسلامی، مانند خداشناسی، معادباوری، انسانشناسی، توجه به بعد معنوی وجود انسان، بهرهگیری از عقل و علم نافع در جهت تعالی هویتی است. نتیجهگیری: انسانِ رشدیافته در مکتب تربیتی اسلام، انسانی کریم و دارای هویت یکپارچه است که میتواند در راستای اعتلای جامعه خویش نیز نقش مؤثری داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مبانی اسلامی؛ فوکویاما؛ لیبرال دموکراسی؛ کرامت؛ هویّت | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Adapting Fukuyama's Perspective on Identity and Dignity to the Foundations of Islamic Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Amraie1؛ leila abdi2 | ||
1assistant professor of Islamic education and training.shahid sadooghi faculty. Farhangian univercity. Kermanshah. Iran | ||
2senior student of Quranic sciences, university of Quranic sciences, Kermanshah faculty. | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objectives: The adverse effects of human materialism in the modern era and the neglect of the soul by man in the era of modernity have emerged in human societies. On the one hand, due to living in a structure that does not conform to human nature and neglecting the essence of existence, the materialistic man has suffered psychological disintegration, and in the postmodern era, some western thinkers also want to recognize their identity and seek respect from the government and society. Such a request from the thinkers of a society will have an effect on cultural, political and social thought and relations. This issue has attracted the attention of western thinkers including Fukuyama. He considers the desire for dignity to be the effective driver of many events and tries to provide solutions to ensure the dignity of people in societies. The main goal of the research is to criticize Fukuyama's thought about identity and dignity, based on the foundations of Islamic education. Methods: In this article, with the comparative-typology method, Fukuyama's opinions are first presented and then it is examined with the basics of Islamic education. Findings: The result is that, from Fukuyama's perspective, human identity and dignity are so important that they are quite effective even in the process of major transformations of societies and neglecting them leads to undesirable social effects. His proposal to restore human identity and dignity is to expand democratic institutions and Adherence to the principles of liberalism. From the point of view of Islamic teachings, the identity and dignity of man has a high place, but the way to achieve it is through the revelation teachings and Islamic educational foundations, such as: theology, belief in God, anthropology, paying attention to the spiritual dimension. Human existence is the use of reason and useful knowledge in the direction of identity improvement. Conclusion: A person who has developed in the educational school of Islam is a noble person with an integrated identity who can play an effective role in the improvement of his society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic principles, Fukuyama, liberal democracy, dignity, identity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 139 |