
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,768 |
مطالعه تطبیقی تجارب کشورهایپیشرو در زمینه آموزش بینالمللی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 13، دوره 10، شماره 18، مهر 1403، صفحه 221-243 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2024.15319.835 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا یوسف زاده چوسری* 1؛ اسداله راخداپور2 | ||
1گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
2دانشجو دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی وضعیت آموزش بینالمللی و مقایسه کشورهای پیشرو در اینزمینه بود. پژوهش توصیفی و روش پژوهش روش تطبیقی برادی بود.منبع کسب اطلاعات شامل کلیه کتابها، مقالات، منابع و اسنادی بود که به موضوع آموزش بینالمللی در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و کانادا پرداخته بودند. نمونهآماری شامل کلیه منابع دردسترس محقق پیرامون موضوع آموزش بینالمللی کشورهای موردمطالعه بود. با استفاده ازکلیدواژههای انگلیسی،international education,educational Journey,educational travel,internationalization of education,educational interaction of university,higher education and student mobilityدر پایگاههای علمی science direct,google scholar,scopus,eric و کلید واژههای فارسی آموزش بینالمللی، تعاملاتعلمی بینالمللی، تحصیل در کشورهای پیشرفته درپایگاههای فارسی irandoc,sid,magiran تعداد72 منبع یافت شد. براساس معیارهای ورود و خروج،16 منبع از فرایند مطالعه حذف شد و56 منبع مورد بررسی قرارگرفت. ابزار اندازهگیری چک لیست محقق ساخته و روش تحلیل، تحلیل اسنادی بود. نتایج نشان داد ایالاتمتحده درصد بیشتری از ارائه آموزش بینالمللی را به خود اختصاص داده است و در بعد کیفیتآموزشی در وضعیت بهتری قراردارد. استرالیا در مقایسه با سه کشور دیگر به دلیل بعد کیفیتزندگی و سهولت دسترسی، شرایط بهتری برای آموزشبینالمللی فراهم کرده است، انگلستان نفوذفرهنگی بیشتری دارد و از مزیت کاهش طولمدتتحصیل برخوردار است. هزینههای آموزش درکانادا نسبتاً مقرون به صرفهتر است و از نظر شاخص صلح، جایگاه بهتری دارد. بر اساس ویژگیهای شناسایی شده پیشنهاد میشود با تبیین و ترویج احساس امنیت، تسهیل تبادل استاد و دانشجو، تدوین برنامههایدرسی چندفرهنگی، تسهیل تفاهمنامههای همکاریآموزشی بین اساتید مراکز آموزشی جهان، تدارک امکاناتاقامتی مناسب و فرهنگسازی عمومی زمینه آموزشهای بینالمللی در نظام آموزشی ایران فراهم شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش بینالمللی؛ کشورهایپیشرو؛ تجارب؛ تطبیقی؛ آموزهها | ||
موضوعات | ||
پژوهش های معلمی (درس پژوهی، اقدام پژوهی و ...) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of the experiences of leading countries in the field of international education | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadreza yousefzadeh choosari1؛ Asadollah rahkhodapor2 | ||
1Department of education,college of humanities,Bu-Ali sina university | ||
2PhD Student of curriculum study, department of education, Bu-Ali sina university, Hamedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the research was to investigate the status of international education and compare leading countries in this field. The research method was a comparative study. The source of data collection included all documents that dealt with the issue of international education in the countries of America, England, Australia and Canada, and the statistical sample included all the resources available to the researcher. Using English keywords international education, educational journey, educational travel, internationalization of education, educational interaction of universityin Foreign databases science direct, google scholar, scopus, eric ,and Persian keywords of international education, international scientific interactions, education in advanced countries in persian databases irandoc, sid, magiran,56 sources was analyzed.The instrument was check list &the analysis method was document analysis.The results indicated United States accounts for higher percentage of international education provision and is in a better position in terms of educational quality. Compared to the other three countries, Australia has provided better conditions for international education due to quality of life and ease of access, England has more cultural influence and has the advantage of reducing the duration of education.The cost of education in Canada is relatively more affordable and has a better position in terms of peace index. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
international education, leading countries, Experiences, comparative, teachings | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 438 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |