
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,669 |
هنر و زیباییشناسی در مدرسه: رهاورد دیدگاه رودلف اشتاینر در مدارس والدورف | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 38، شهریور 1403، صفحه 42-53 اصل مقاله (386.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهدی سعیدی* | ||
دکتری تخصصی رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
بر پایۀ این ایده مهم که هنر و ارزشهای زیباییشناسانۀ آن در تعلیموتربیت، ظرفیتهای قابلتوجهی برای رشد همهجانبه دانشآموزان دارد، این پژوهش با هدف کاوش جایگاه و ابعاد کاربردی هنر و زیباییشناسی در مدرسه با محوریت دیدگاه رودلف اشتاینر در مدارس والدورف انجام شد. روش پژوهش، تحلیل اسنادی بود. دادههای پژوهش به کمک روش نمونهگیری هدفمند، از میان کتابهای اشتاینر و همچنین سایر نویسندگان، با معیار بنیادهای زیباییشناختی اسناد، گردآوری شد. ابزار اندازهگیری فرم فیشبرداری بود. دادههای اسنادی به شیوهی کیفی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که اشتاینر با انتقاد به آموزشهای بیروحِ دورۀ مدرن، باور دارد شاهد قالببندیهای معین و از پیش مشخص در زندگی مکانیکی و استانداردشده هستیم. لذا ادراک مدرن از جهان، بیش از حد بر یکجانبهنگری این جهان و تفکیک ابعاد وجودی انسان متمرکز است. در این تحول جهاننگری، شیوههای تخیلی، پویا و تصویری تفکر بهتدریج با تکامل آگاهی ناپدید شده و قالبهای تقریباً تحلیلی و منطقی تحقق یافتهاند. از اینرو اشتاینر با هدف برگرداندن معنا به زندگی، هنر و ابعاد زیباییشناسانۀ آنرا عامل اساسی وحدت با زیستِ معنوی میداند. اگرچه فعالیتهای هنرمحور در رویکرد اشتاینر بهصورت شبکهای درهمتنیدهاند، با اینحال در این پژوهش دو مقولۀ تخیل و چشمانداز کلنگر به ابعاد وجودی انسان، مورد بررسی قرار گرفتند. بنابراین، این پژوهش حائز نشانههایی برای بازنگری نقش و جایگاه هنر در رویکرد سنتی آموزشوپرورش است. همچنین آشنایی بیشتر با روش والدورف، علاوهبر درسآموزی در توسعه و بهبود تربیت هنرمحور، میتواند در بازاندیشی نوآورانه گنجینه-های معنوی و هنریِ فراموششده ما ارزشمند باشد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Art and aesthetics in school: Implications of Rudolf Steiner's view in Waldorf schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Saeedi | ||
Ph.D of Philosophy of Education, Faculty of Education and psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Based on the important idea that art and its aesthetic values have significant potential for the holistic development of students in education, this research was conducted to explore the role and practical dimensions of art and aesthetics in schools, focusing on Rudolf Steiner's perspective in Waldorf schools. The research method was document analysis. The research data was collected using purposeful sampling from the works of Steiner and other authors, based on the criteria of the aesthetic foundations of the documents. The measurement tool was a data collection form. Documentary data were examined qualitatively. The findings of the research indicate that Steiner, by criticizing the soulless education of the modern era, believes that we are witnessing specific and predetermined frameworks in our mechanical and standardized lives. The modern perception of the world is overly focused on a one-sided view of this world and the separation of the existential dimensions of humanity. In this transformation of worldview, imaginative, dynamic, and visual modes of thinking have gradually disappeared with the evolution of consciousness, and almost analytical and logical frameworks have been realized. Therefore, Steiner considers art and its aesthetic dimensions as a fundamental factor for the unity with spiritual life, aiming to restore meaning to life. Although artist-centered activities in Steiner's approach are interwoven in a network, in this research, two concepts of imagination and holistic perspective on the existential dimensions of human beings were examined. Therefore, this research holds signs for reconsidering the role and position of art in the traditional approach to education. Additionally, greater familiarity with the Waldorf method, besides providing lessons in the development and improvement of art-centered education, can be valuable in innovative rethinking of our forgotten spiritual and artistic treasures. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 141 |