
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,574 |
مقایسه «تربیت دخترانه» در کلام مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 4، دی 1403، صفحه 87-100 اصل مقاله (2.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2024.16601.1259 | ||
نویسنده | ||
محمد علی علیپور* | ||
سطح چهار، حوزه علمیه خراسان، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
تربیت دخترانه به معنای ترسیم مسیر تربیت ویژهای برای دختران است که متناسب با نقش مادری برای آینده آنها باشد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر مقایسه تربیت دخترانه در بیانات مقام معظم رهبری و سند تحول آموزش و پرورش است تا نقاط قوت و ضعف سند مشخص شوند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در سند تحول آموزش و پرورش، خیلی مبهم بحث تربیت دخترانه مطرح شده است. اما در کلام مقام معظم رهبری میتوان موارد متعددی از تبیین اهمیت جایگاه مادری در جامعه را پیدا کرد، که فهم این منزلت، موجب اشتیاق دختران برای نقشآفرینی در عرصه مادری بوده و هماهنگ با فطرت دختران در آینده نزدیک خواهد بود. در کلام مقام معظم رهبری خانهداری به عنوان عامل تربیت تبیین شده است. ایشان مادران را عامل بهشتی شدن فرزندان میدانند. علاوهبر آن، زمینههای تحقق شغل مادری را میتوان به خوبی در کلام ایشان به دست آورد. ازجمله آنها ارزشگذاری ویژه به کار بانوان در منزل و افتخار نکردن به جدا کردن مادران از فرزندان میباشد. از شباهتهای سند تحول و بیانات مقام معظم رهبری، متفاوت بودن نقش دختران و اهمیت مادری است. از تفاوتهای سند تحول آموزش و پرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری، تبیین دقیق نقش مادری و زمینههای مادری است. | ||
کلیدواژهها | ||
سند تحول آموزش و پرورش؛ مقام معظم رهبری؛ تربیت دخترانه؛ خانواده؛ مادران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparison of "Girls’ Education" in the Discourse of the Supreme Leader and the Fundamental Transformation Document of Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadali Mlipoor | ||
Level 4, Khorasan Seminary, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Girls’ education entails outlining a special educational path for girls that aligns with their future maternal role. This study aims to compare the concept of girls’ education as presented in the discourse of the Supreme Leader (Ayatollah Khamenei) and the Fundamental Transformation Document of Education to identify the strengths and weaknesses of the latter. Employing a descriptive-analytical method, the findings reveal that the treatment of girls’ education in the Fundamental Transformation Document is vague. In contrast, the Supreme Leader’s statements provide numerous instances emphasizing the societal importance of motherhood. Understanding this position fosters enthusiasm among girls for taking on the role of motherhood, harmonizing with their innate disposition in the near future. In his discourse, the Supreme Leader defines homemaking as a crucial factor in education, considering mothers as the key to raising virtuous children. Additionally, the Supreme Leader’s discourse outlines pathways to realizing motherhood as a vocation, including valuing women’s work within the home and discouraging the separation of mothers from their children. Similarities between the Fundamental Transformation Document and the Supreme Leader’s statements include the distinct role of girls and the emphasis on motherhood. Differences lie in the detailed articulation of the maternal role and the conditions for its realization, as elaborated in the Supreme Leader’s statements but lacking in the document. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fundamental Transformation Document of Education, Supreme Leader, Girls’ education, Family, Mothers | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
نهجالبلاغة.
صحیفه سجادیه.
ابن شعبه حرّانى، حسن بن على (1381). تحف العقول. ترجمه بهراد جعفرى. تهران: دارالکتب الإسلامیة.
بحرانى، سید هاشم بن سلیمان (1378ق). الإنصاف فی النصّ على الأئمة الإثنی عشر. ترجمه سید هاشم رسولى محلاتى. تهران: بینا، چاپ دوم.
بروجردى، سید حسین (1386). جامع أحادیث الشیعة. تهران: بینا، ج26.
پاینده، ابوالقاسم (1382). نهجالفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول). تهران: دنیاى دانش، چاپ چهارم.
پورمحمدی، محبوبه (1401). فرایند تربیت دختران در جهت پذیرش نقشهای جنسیتی در نظام تربیت مدرسهای با نگاهی به آراء و اندیشههای آیتالله خامنهای. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، شماره 8.
حرّعاملى، محمد بن حسن (1409ق). وسائل الشیعة. قم: مؤسسة آل البیت(ع)، ج21.
حویزى، عبدعلى بن جمعه (1415ق). تفسیر نور الثقلین. قم: اسماعیلیان، چاپ چهارم، ج5.
خامنهای، سید علی (05/05/1384). بیانات در دیدار با مداحان. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3298
خامنهای، سید علی (14/10/1390). بیانات در نشست اندیشههای راهبردی. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=18453
خامنهای، سید علی (14/10/1401). بیانات در دیدار با بانوان. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=51655
خامنهای، سید علی (16/10/1401). بیانات در درسهای نهجالبلاغه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=51667
خامنهای، سید علی (20/12/1375). بیانات در گلزار شهدای هویزه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28547
خامنهای، سید علی (21/04/1391). بیانات در دیدار اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20388
خامنهای، سید علی (25/05/1383). بیانات در دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1173
خامنهای، سید علی (29/12/1395). بیانات در دیدار با مداحان. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=36053
خمینى، سید روحالله (1389). صحیفه امام. تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، چاپ پنجم، ج1.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
صدوق، محمد بن على (1376). الأمالی. تهران: بینا، چاپ ششم.
صدوق، محمد بن على (1413ق). من لایحضره الفقیه. قم: بینا، چاپ دوم، ج2.
طباطبایى، سید محمدحسین (1390ق). المیزان فی تفسیر القرآن. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ دوم، ج19.
طبرسى، حسن بن فضل (1412ق). مکارم الأخلاق. قم: الشریف الرضى، چاپ چهارم.
طوسى، محمد بن حسن (1407ق). تهذیب الأحکام. تحقیق خرسان. تهران: دارالکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ج8.
فیض کاشانى، محمدمحسن (1406ق). الوافی. اصفهان: بینا، ج23.
قمى مشهدى، محمد بن محمدرضا (1368). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان چاپ و انتشارات، ج7.
کلینى، محمد بن یعقوب (1429ق). کافی. قم: دارالحدیث، ج6.
مجلسى، محمدباقر (1406ق). ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار. قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، ج9.
مطهرى، مرتضى (1384). مجموعه آثار استاد شهید مطهرى. تهران: صدرا، چاپ هفتم، ج19.
نورى، حسین (1408ق). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل. قم: مؤسسة آل البیت(ع)، ج15.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 86 |