
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,663 |
تأثیر آموزش تصویرخوانی و درک مفهوم تصویر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوزبانه در درس فارسی | ||
آموزش پژوهی نوین | ||
دوره 10، شماره 38، شهریور 1403، صفحه 62-71 اصل مقاله (364.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا بابادی عکاشه* 1؛ فاطمه میرزایی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی دانشگاه پیام نور، معلم مقطع ابتدایی استان اصفهان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
عملکرد تحصیلی دانشآموزا ن در مقطع ابتدایی تا حد زیادی به مهارت خواندن و درک مطلب آنها بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تصویرخوانی و درک مفهوم تصویر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دو زبانه پایه پنجم ابتدایی در درس فارسی انجام شد. روش تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیة دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس شهرستان ورزنه در سال تحصیلی 1403-1402، به تعداد 242 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 30 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از پرسشنامه عملکرد تحصیلی محققساخته برگرفته از صفحه 127 کتاب فارسی پنجم استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss24 استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد آموزش تصویرخوانی و درک مفهوم تصویر(صندلی صمیمت) بر عملکرد تحصیلی درس فارسی دانشآموزان دوزبانه پایه پنجم ابتدایی تاثیرمعناداری دارد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
the effect of reading pictures and understanding the concept of pictures on the academic performance of the Farsi course bilingual students | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Babadi Akashe1؛ fatemeh mirzaee2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
2Teacher, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of determining the effect of reading pictures and understanding the concept of pictures on the academic performance of bilingual students in the fifth grade Farsi course. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design. The statistical population of this research was the total number of 242 female students in the fifth grade of Varzaneh schools in the academic year of 1402-1403, and 30 people were selected as a statistical sample using the available sampling method. They were randomly divided into two control and experimental groups. To collect data and information from the questionnaire, a researcher-made academic performance test taken from page 127 of the fifth Persian book was used. SPSS and covariance analysis software were used to analyze data and information. The results of the research showed that reading pictures and understanding the concept of pictures (intimacy chair) has a significant effect on the academic performance of bilingual students in the fifth grade. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 188 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |