تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
فهمِ چالشهای عنصر ارزشیابی برنامهدرسی دانشجویان دوره کارشناسی رشته علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان: جٌستاری پدیدارشناسانه | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 7، آذر 1395، صفحه 47-62 اصل مقاله (294.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی قنبری* 1؛ محمد نیکخواه2 | ||
1دانشگاه آزاداسلامی، باشگاه پژوهشگران و نخبگان، شهرکرد، ایران. | ||
2استادیار دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 تیر 1396، تاریخ بازنگری: 21 مرداد 1396، تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1396 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی چالشهای عنصر ارزشیابی برنامهدرسی دانشجویان دوره کارشناسی رشته علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان به صورت کیفی، از دیدگاه دانشجویان و مدرسان بوده است. نمونه مورد مطالعه پژوهش از بین مدرسان و دانشجویان گروه علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با رعایت اصل اشباعنظری(14 مدرس و 19 دانشجو) انتخاب شدهاند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از روش مصاحبه با هدایت کلیات استفاده شد. برای بررسی روایی از روایی سازه، درونی و بیرونی و برای پایایی از روش بررسی اعضا، بررسی همکار، ناظر بیرونی و چندسوسازی استفاده شد. دادههای پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی است که توجه افراطی به ارزشیابی از مهارتهای نظری و محفوظات دانشجویان باعث شد که ارزشیابی مهارتهای عملی آنان مورد توجه قرار نگیرد، اغلب ارزشیابیها بهصورت هدف-محور انجام شده و کمتر به ارزشیابی فرآیند-محور توجه شده است، بین روش ارزشیابی و نوع محتوای ارائه شده تناسب چندانی وجود نداشته است و کمبود زمان و امکانات بر کیفیت ارزشیابیها تأثیر منفی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ابتدایی؛ ارزشیابی؛ برنامهدرسی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Understanding the Challenges of the Curriculum Evaluation Element of Undergraduate Students in Education Field at Farhangian University: A Phenomenological Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Ghanbari1؛ Dr. Mohammad Nik khah2 | ||
1Islamic Azad University, Researchers & Elite Club, Shahrekord, IRAN. | ||
2Assistant Professor of farhangian university, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to understand the challenges of the curriculum evaluation element of undergraduate students in education field at Farhangian University from the viewpoint of students and instructors. Phenomenology was used to achieve this goal. The informants from among the instructors and students in the Department of Education Studies of Farhangian University in Chaharmahal and Bakhtiari province have been selected using purposeful sampling method and observing the principle of saturation (14 teachers and 19 students). An interview was conducted using General Guidance to collect the data. . In order to investigate the validity, construct validity, internal and external validity and to ensure the reliability , the member survey method, peer review, exter nal observer, and multitasking were used. Data were analyzed by qualitative content analysis method . The results of this study showed that extreme attention to the evaluation of theoretical skills and student reservations made the evaluation of their practical skills not to be considered, most evaluations were focused on the goal and less attention was paid to the process-oriented evaluation. There was little correlation between the evaluation method and the type of content provided, and the lack of time and facilities on the quality of the evaluations had a negative effect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
elementary education, assessment, curriculum, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |