تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
تبیین مدل علّی تأثیر باورهای خودکارآمدی معلّمان بر نگرانی های آنان در خصوص اجرای اصلاحات برنامه درسی آموزش ریاضی در حوزه حل مسئله | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 7، آذر 1395، صفحه 63-82 اصل مقاله (319.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهران عزیزی محمودآباد* 1؛ محمد رضا فدایی2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان،.ایران. | ||
2دانشیار بخش آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1396، تاریخ بازنگری: 21 مرداد 1396، تاریخ پذیرش: 22 مرداد 1396 | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر به بررسی تبیین مدل علّی تأثیر باورهای خودکارآمدی معلّمان بر نگرانیهای آنان در خصوص اجرای اصلاحات برنامه درسی ریاضی پرداخته است؛ چرا که معلّمان عضو گروه برنامهدرسی هستند و شناسایی آنان برای رشد، شکوفایی و پویایی برنامهدرسی، ضرورتی انکارناپذیر است. جامعه آماری پژوهش متشکل از همه معلّمان ریاضی پایه هفتم شهرستانهای بویراحمد و دنا به تعداد 145 نفر که از این تعداد 121 نفر در این پژوهش شرکت کردند. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش به شیوه همبستگی است. در این پژوهش محقق جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه تأثیر باورهای خودکارآمدی معلّمان بر نگرانیهای آنان استفاده کرده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار استنباطی شامل بررسی نرمال بودن، همبستگی، تحلیل مسیر و از نرمافزارهای 18-SPSS و AMOS-18 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که نگرانیهای معلّمان در هر مرحله متأثر از نگرانیهای آنان در مراحل قبل میباشد و معلّمانی که به مؤثر بودن شیوه-های قبل از اصلاح متمایل بودند نگرانیهای بیشتری در مورد آگاهی، مدیریت، عواقب و تمرکز در اصلاحات برنامه درسی داشتند. همچنین معلّمانی که احساس خودکارآمدی کمتری در شیوههای بعد از اصلاح داشتند، نگرانیهای کمتری در مورد مدیریت اصلاحات، عواقب و تمرکز مجدد آن داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای خودکارآمدی؛ نگرانی؛ اصلاحات؛ برنامه درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Explaining of the Causal Model of the Effect of Teacher Self-Efficacy Beliefs on their Concerns about the Implementation of Curriculum Modifications in Mathematical Education in the Area of Problem Solving. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehran Azizi Mahmouabad1؛ Dr. Mohammad Reza Fadaei2 | ||
1Ph.D. Student of Planning in Isfahan University, IRAN. | ||
2Associate Professor of Mathematical Education, Faculty of Mathematics and Computer, Shahid Bahonar University of Kerman, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The present study attempts to investigate the explanation of the causal model of the effect of teacher self-efficacy beliefs on their concerns about the implementation of mathematical curriculum reform, since teachers are members of the curriculum , their identification for the growth, flourishing and dynamism of the curriculum is an undeniable necessity . The statistical population of the study consisted of all 7th grade math teachers (145 teachers)in Boyerahmad and Dena cities of whom 121 teachers participated in this study. This research is applied in terms of purpose and in terms of method is a correlation method . In this research, the researcher has used the questionnaire of the effect of teacher self-efficacy beliefs on their concerns. To analyze the data, inferential statistics methods such as normal, correlation, path analysis, and SPSS 18 and AMOS-18 software have been used. . The results of the research showed that teachers' concerns in each stage were influenced by their concerns in the previous stages, and teachers who focused on the effectiveness of pre-reform methods had more concerns about knowledge, management, consequences and They focused on curriculum reform. Also, teachers who felt less self-efficacy in post-correction methods had fewer concerns about managing change, the consequences, and re-focusing. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-Efficacy Beliefs, Concerns, Reforms, curriculum | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 393 |