
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,703 |
نقد و ارزیابی ساختار و محتوای کتاب آموزش زبان فارسی لی شیان براساس چارچوب نظری «لارسن فریمن» و «کِم» و «پنینگنون» | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 3، آبان 1403 اصل مقاله (502.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.16737.1154 | ||
نویسندگان | ||
امید مجد* 1؛ لوتینگ جیائو2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه تهران | ||
2مربی دانشگاه مطالعات بین المللی شی آن چین | ||
چکیده | ||
دستور زبان آموزشی شامل مجموعهای از ساختارها و قواعدی است که برای مقاصد آموزشی و ارزیابی و جهت استفادة آموزگاران گردآوری شدهاست. در حوزة آموزش دستور زبان فارسی به غیر فارسی زبانان نیز کتابهایی در خارج از ایران نوشتهشدهاست. یکی از کتابهای ارزشمند و کاربردی کتاب " دورۀ آموزشی زبان فارسی" اثر لی شیان است که در ضمن مکالمه قواعد دستوری و آواشناسی زبان فارسی را نیز در بر میگیرد. لذا در این پژوهش، از حیث اهمیتی که نگارش دستور زبانهای آموزشی در یادگیری فراگیران زبان دارد، براساس چارچوب نظری «لارسن فریمن» و «کِم» و «پنینگون» به نقد و ارزیابی این اثر پرداخته میشود. نتیجه این بررسی نشان میدهد لی شیان مطابق با نظریه لارسن فریمن به سه سطح آواشناسی، صرف و نحو به صورت همزمان و در قالب هر درس توجه داشتهاست؛ لیکن درصد قابل توجهی از این کتاب به مباحث آواشناسی اختصاص یافتهاست که جنبه کاربردی دستور را کاسته است. همچنین، نواقصی در تعاریف انواع کلمه مانند اسم، صفت، فعل، حرف اضافه، مصدر و غیره مشاهده میشود. در مواردی نیز مولف در آموزش قواعد دستوری دچار لغزش شدهاست مانند جملات ندایی و تعجبی و یا انواع مصوتهای فارسی. علاوه بر این بسامد اندک نمونههای عینی و نیز تمرین و پرسش و پاسخ از جنبه کاربردی این اثر کاسته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دستور آموزشی؛ آموزش زبان فارسی؛ ارزیابی ساختار؛ ارزیابی محتوا؛ لارسن فریمن؛ کِم؛ پنینگتون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism and evaluation of the structure and content of Lee Xian's Persian language teaching book Based on the theoretical framework of "Larsen Freeman" and "Kem" and "Penningon" | ||
نویسندگان [English] | ||
omid majd1؛ luting jiao2 | ||
1member of university of Tehran | ||
2lecturer | ||
چکیده [English] | ||
Educational grammar includes a set of structures and rules that have been compiled for educational and evaluation purposes and for the use of teachers. In the field of teaching Persian grammar to non-Persian speakers, books have been written outside of Iran. One of the valuable and practical books is the book "Persian Language Course" by Li Xian, which also includes conversational grammar and phonetics of the Persian language. Therefore, in this research, in terms of the importance of writing educational grammars in the learning of language learners, based on the theoretical framework of "Larsen Freeman", "Kem" and "Penningon", this work is criticized and evaluated. The result of this study shows that according to Larsen Freeman's theory, Li Xian paid attention to the three levels of phonetics, grammar and syntax simultaneously and in the form of each lesson; But a significant percentage of this book is dedicated to phonetics, which reduces the practical aspect of grammar. Also, deficiencies are observed in the definitions of word types such as nouns, adjectives, verbs, prepositions, infinitives, etc. In some cases, the author made a mistake in teaching grammatical rules, such as vocative and exclamatory sentences or types of Persian vowels. . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
curriculum, Persian language teaching, structure evaluation, content evaluation, Larsen Freeman, Kem, Pennington | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 95 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 69 |