
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,607 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,753 |
طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشی مبتنی بر رویکرد مونته سوری به منظور شکل گیری مفهوم (عدد) در دانش آموزان پایه اول ابتدایی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 15، دوره 10، شماره 18، مهر 1403، صفحه 259-275 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2025.3959 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه حسنی طیبی1؛ حمیدرضا مقامی* 2؛ آمنه عالی3 | ||
1گروه آموزش دبستان و پیش دبستان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
پژوهش جهت ارائه الگوی آموزشی مبتنی بر رویکرد مونتهسوری به منظور شکلگیری مفهوم عدد برای دانشآموزان اول ابتدایی و تعیین اعتبار به روش ترکیبی انجام گرفت. در بخش کیفی از مرور منظم کتابخانهای و در بخش کمی، روش پیمایشی استفاده شد. جامعه در بخش کیفی، کلیه منابع، از کتاب و مقاله مربوط به مفاهیم پژوهش که در پایگاههای اطلاعات داخلی و خارجی در سالهای 1964 تا 2021 است. از آن میان منابع مرتبط با اهداف و قابل دسترس جهت نمونه پژوهش انتخاب شدند. در بخش کمی برای تعیین اعتبار الگو، از جامعه متخصصان دانشگاهی در رشته علوم تربیتی و حوزه مونتهسوری، 10 نفر به روش هدفمند انتخاب و پرسشنامهی محقق ساخته را تکمیل کردند. این الگو بر اساس مضامین پرتکرار منابع استخراج شده، در شش مؤلفه و سه گام آموزشی طراحی شد. اهداف شامل: ایجاد تمرکز، علاقه، توجه، پرورش حواس و طبقهبندی و ردیفبندی و ایجاد اصل کاردینال، تناظر یکبهیک و اصل نظم ثابت است؛ محتوا از عینی به انتزاعی باشد؛ روش یاددهی – یادگیری، بهصورت انفرادی است؛ محیط یادگیری، بسیار منظم، ساختاریافته و چندحسی خواهد بود و مربی نقش تسهیلگر دارد؛ ویژگیهای یادگیرنده، آزادی انتخاب و حرکت، انگیزهی درونی و تمرکز پایدار است؛ و ارزشیابی بهصورت تکوینی، با استفاده از مشاهده و مستندسازی صورت میگیرد و نمره و پاداش خارجی در این روش جایی ندارد. اعتبار الگو طبق تحلیل توصیفی و نتایج آزمون خیدو، از نظر متخصصان تأیید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد مونته سوری؛ الگوی آموزشی؛ شکل گیری مفهوم؛ آموزش ریاضی؛ مفهوم عدد | ||
موضوعات | ||
آموزش مداوم معلمان. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validating an educational model base on the Montessori Approach in order to form the concept of mathematics (number) in firstgrade elementary students | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Hassani Taybi1؛ Hamidreza Maghami2؛ Amene Aali3 | ||
1Department of Elementary and Preschool Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
2Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
3assistant professor | ||
چکیده [English] | ||
The research was conducted to provide an educational model based on the Montessori approach in order to form the concept of number for the first graders and determine credit by a combined method. In the qualitative part, regular library review was used and in the quantitative part, a survey method. community in the qualitative section, all sources, books and articles related to research concepts that are internal and external databases in the years 1964 to 2021. Among them, resources related to objectives and available as a sample were selected. In the quantitative section, in order to determine the validity of the model, 10 people from the community of university specialists in educational sciences and Montessori were purposefully selected and completed a researcher-made questionnaire. The model was designed based on the frequent themes of extracted resources in six components and three educational steps. the goals include: creating focus, interest, attention, cultivating the senses and classification and ordering and creating the cardinal principle, one-to-one correspondence and Is the principle of fixed order; The content is from concrete to abstract; Teaching-learning method is individual. The learning environment will be very organized, structured and multi-sensory, and the instructor has the role of facilitator; The characteristics of the learner freedom of choice and movement, internal motivation and stable concentration; evaluation is done formative, using observation and documentation, and external scores and rewards have no place in this method. The validity of the model was confirmed by experts based on descriptive analysis and chi-square test results. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Montessori approach, educational model, concept formation, math education, concept of number | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |