تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
تهیه و طراحی مقیاس معلم مراقبتی برای دوره ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 7، آذر 1395، صفحه 83-106 اصل مقاله (681.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر نوشادی* 1؛ ثریا جانقربان2؛ محمد رضا فیروزی3 | ||
1استادیار دانشگاه یاسوج، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه یاسوج، ایران. | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یاسوج، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 10 مرداد 1396، تاریخ بازنگری: 06 شهریور 1396، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1396 | ||
چکیده | ||
ساخت مقیاس سنجش معلم مراقبتی طی مراحل مختلف( تهیه گنجینه گویه ها، آزمایش میدانی و مدل نهایی) صورت گرفت. حجم نمونه با روش نمونه گیری کوکران برابر با 384 (110 نفر مرد و 274 نفر زن) از میان معلمان ابتدایی شهر اصفهان محاسبه گردید. گنجینه عبارات اولیه از 90 عبارت تشکیل شد که عبارات آن برگرفته از تحقیقات پیشین و نظریههای نظریه پردازان اصلی حوزه مراقبت یعنی نودینگز، لیپمن، گلیگان، و کینگ بود. جهت بررسی روایی سازهای از تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. برای تحلیل عاملی اکتشافی نیمی از پاسخگویان انتخاب و ساختار عاملی پرسشنامه به روش مولفه های اصلی و چرخش واریماکس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل حاکی از یک راهکار 4 عاملی بود. سپس ساختار عاملی حاصل از تحلیل اکتشافی در نیمی دیگر از پاسخگویان با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل 8/8 مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه حاکی از برازش مقیاس3 عاملی با 17 گویه بود که عبارتند از جذب و پذیرش احساسات، انتقال انگیزشی و سرمشق بودن و احترام به دانشآموزان. همچنین برای بررسی پایایی پرسشنامه نیز از روشهای ضریب آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی با فاصلهی زمانی یک هفته بر روی نمونهای 40 نفره استفاده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی مقیاس؛ معلم مراقبتی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing Scale for Caring Teacher at Primary School | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Naser Nowshadi1؛ Soraya Junghorban2؛ Dr. Mohammad reza Firouzi3 | ||
1Assistant Professor, Yasouj University, IRAN. | ||
2Master Degree Student in Educational Researches, Yasouj University, IRAN. | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Yasouj University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to design valid and reliable scale to measure caring teacher in primary school. In order to design caring teacher, various phases (preparation of statements treasures, field trial and final model) was prepared. To this end, a random sample of 384 (110 males and 274 females) elementary teachers in Esfahan city were selected by using Cochran's sampling method to explore their perceived dimensions of caring teacher. Also in this article, theoretical foundations was based on Lipman and Noddings. Exploratory and confirmatory factor analysis were used to examine validity. For exploratory factor analysis half of the sample selected and factorial structure of the questionnaire were evaluated using principal component analysis and varimax rotation. The results indicate a four-factor solution. Then by using LISREL 8.8 software confirmatory, factor analysis was measured. The results showed three- factor model with 17 items such as Respect for students, assimilation feelings, and transfer motivation. Alfa coefficients and test-retest for determining the reliability was used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Scale Design, Caring Teacher, primary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |