تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,187 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,220 |
بررسی اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم دانش آموزان دختر پایة اول دبیرستان شهر یزد | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 9، تیر 1393، صفحه 77-94 اصل مقاله (10.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افسر خلیلی صدرآباد* 1؛ صغری ابراهیمیقوام2؛ حمیده رادمنش3 | ||
1مشاوره - مدرس دانشگاه فرهنگیان - آموزش و پرورش | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی - دانشگاه یزد | ||
تاریخ دریافت: 16 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 23 آبان 1396، تاریخ پذیرش: 19 خرداد 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم دانشآموزان است. این پژوهش به شیوة شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، در پایة اول دبیرستانهای دولتی شهرستان یزد تشکیل میدهند. نمونة این پژوهش شامل 40 دانشآموز است که به صورت تصادفی از میان مناطق چندگانه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه (20 نفر) قرار گرفتند. محیط یادگیری بر اساس مؤلفههای تأثیرگذار بر مغز تغییر یافت. به دانشآموزان نیز طی دو جلسة 45 دقیقهای آموزشهای لازم در جهت یادگیری مغزمحور داده شد. دروس نیز بر اساس اصول یادگیری مغزمحور ارائه شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس یادگیری خودتنظیم بوفارد استفاده شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون کوواریانس و آزمون t زوجی تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس کوواریانس نشان داد که آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم تأثیر دارد و این تأثیر به مدت 3 ماه پایدار است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ یادگیری مغزمحور؛ یادگیری خودتنظیم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Brain–based Learning on Self-Regulation Learning among First-year Girl Students in High School in Yazd | ||
نویسندگان [English] | ||
afsar khalili sadrabad1؛ soghra ebrahimi ghavam2؛ hamideh radmanesh3 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to determine the effectiveness of Brain–based Learning on self-regulation learning among students. This research was carried out in a quasi-experimental and pre-test-post-test design. The statistical population of this research is all female high school students who are in the first year of state high schools in Yazd. The sample consisted of 40 students who were randomly selected from multiple regions and each group (20 subjects) was divided into two experimental and control groups. The learning environment was changed based on the components affecting the brain. During the two 45-minute sessions, students were given the necessary training for brain–based Learning. Courses are also based on the principles of brain–based Learning. Buffer self-regulation learning scale was used to collect data. Data were analyzed using covariance test and paired t-test. The results of variance analysis of covariance showed that brain–based Learning has an effect on self-regulation learning and this effect is stable for 3 months. | ||
مراجع | ||
بارس، برنارد؛ گیج، نیکول.(2010). مبانی علوم اعصابشناختی. ترجمه سید کمال خرازی. (1393). تهران: سمت. تلخابی، محمود. (1387). برنامه درسی مبتنی بر مغز. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 26، سال هفتم. سیفی، سمیه؛ ابراهیمی قوام، صغری و فرخی، نورعلی (1389). بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغزمحور بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان سوم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 34، سال نهم. عطاردی، مصطفی و کارشکی، حسین (1392). نقش ابعاد کمالگرایی و جهتگیری هدف در پیشبینی خودتنظیمی دانشجویان. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال چهاردهم، شماره 2، صص 109- 101. کدیور، پ. (1380). بررسی مهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش دانش آموزان به منظور ارائۀ الگویی برای یادگیری بهینه. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. طالبزاده نوبریان، محسن؛ ابوالقاسمی، محمود؛ عشورینژاد، فاطمه، و موسوی، سیدحسین (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی، مجله روشها و مدلهای روانشناختی، شماره 4، 79-65. کین، رناته ناملا و همکاران: 12 اصل یاددهی – یادگیری در عمل. ترجمه اصغر نوری امامزادهای (1389). نشر: هشت بهشت.[v1]
- Almerud, S & Petersson, K. (2003). Music therapy a complementary treatment for mechanically ventilated intensive care patients. Intensive Crit Care Nurs; 19(1):21-30.
- Abreena, T. (2007). Brain–based Learning Theory: An online course design model. Doctoral Dissertation, Liberty University.
- Caine, R. & Caine, G. (October 1990). Understanding a Brain-Based Approach to Learning and Teaching. Educational Leadership48, 2, 66- 70 (Excerpts). Adapted by Permission of the Association for Supervision andCurriculum Development. Copyright 1985 by ASCD.
- Caine, R. & Caine, G. (1994). Making connections teaching and the human brain, OR: Annotation c. Book news, Inc.
- Caine, R.; Caine, G. & Caine, J. (2005). 12 Brain/mind learning principles in action. California: Crowin Press.
- Doris, B. (2007). The Effect of Brain-Based Learning with Teacher Training in Division and Fractions in Fifth Grade Students of a Private School. Doctoral Dissertation, Capella University.
- Duman, Bilal (2006). The effect of Brain-based Instruction to Improve on Students academic Achievement in Social Studies Instruction. Mugla University. Turkey. San Juan. 23 - 28.
- Efklides, A. (2011). Interactions of Metacognition with Motivation and Effect in Self-regulated Learning: The MASRL model. Educational Psychologist, 46(1), 6–25.
- Frith, U. (2005). Teaching in 2020: The impact of Neuroscience. Journal of Education for Teaching; 31(4):289–91.
- Hall J. (2011). Neuroscience and Education: What can brain science contribute to teaching and learning? [Internet]. The SCRE Centre, University of Glasgow. 2005 [cited 2011 June 20]. Available from: http://www.preonline.co.uk/ feature pdfs potlight92.pdf.
- Hart, L. (2002). Human brain, human learning. OR: Books for Educators.
- Hoiland, E .E. (2005). Perceptions of reading instruction and use of brain research finding in reading instruction and in teacher preparation. Doctoral Dissertation. Seattle University.
- Hoiland, E. E. (2005). Perceptions of Reading Instruction and Use of Brain Research Finding in reading instruction and in teacher preparation. Doctoral Dissertation, Seattle University.
- Jones, H. P. (2011). Neuroscience, educational science and the brain: From basics to practice; An introduction to educational neuroscience research .Kharrazik, translator. Tehran, Iran: SAMT and ICSS publications. p. 138
- Jensen. E. (2000). Brain-based learning. San Diego: Brain Store Incorporated.
- Kauffman, D. F. (2004). Self-regulated learning in web-based environments: instructional tools designed to facilitate cognitive strategy use. Metacognitive processing and motivational beliefs. Journal of Educational Computing Research. 30(102).
- Kerry, Shaun (2005). Education for the whole-brain, Education Reform. Net [online].
- Mason L. Bridging neuroscience and education: A two-way path is possible. Cortex. 2009; 45:548–49.
- Montague, M. (2008). Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 31, 37-46.
- Montalvo, F. T. & Torres, M. C. G. (2004). Self-Regulated Learning: Current and future Directions. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 1-34.
- Pintrich, P. R. (2000). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research. 31(6), 459470.
- Pociask, A. & Settles, J. (2007). Increasing student achievement through brain–based strategies. Master thesis, Saint Xavier University.
- Schunk, D. H. & Zimmerman, B. J. (2008). Social origin of self-regulatory competence. Educational Psychologist, 32,195-208.
- Sunger, S. & Tekkaya, C. (2006). Effects of Problem-based Learning and Traditional instruction on Self-regulated Learnning. Journal of Educational Research, (pp 307 – 317).
- Vohs, K. D.; Baumeister, R. F. & Ciarocco, N. J. (2005). Self-regulation and self-presentation: Regulatory resource depletion impairs impression management and effortful self-presentation depletes regulatory resources. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 632–657.
- Zimmerman, B. J. (2005). Self-regulated learning and academic learning and achievement: The emergence of a social cognitive perspective. Educational psychology. 2(1), 323 307.
- Wills, J. (2007). Brain-based teaching strategies for Improving students’ memory, learning, and test –taking success. Childhood Education. 83, 5, 310 - 316.
- Wolf, M.; Miller L. & Donnelly, K. (2000). Retrieval, Automaticity, Vocabulary Elaboration, Orthography (RAVE-O): A comprehensive fluency-based reading intervention program. Journal of Learning Disabilities, 33(4), 375–386.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,038 |