تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,311,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,697,564 |
بازنمایی تجارب موفقیت و ناکامی معلمان در ادامه تحصیل: تدوین یک نظریه دادهبنیاد | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، شهریور 1396، صفحه 125-147 اصل مقاله (318.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر شیربگی* 1؛ جمال بار خدا2 | ||
1دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان | ||
تاریخ دریافت: 05 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 11 دی 1396، تاریخ پذیرش: 20 مهر 1396 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش آگاهی از تجارب موفقیت و ناکامی در ادامه تحصیل معلمان و ساخت یک نظریه زمینهای بر مبنای ادراکات مشارکتکنندگان است. این پژوهش با رویکردی تفسیری و به شیوه کیفی نظریه دادهبنیاد انجام یافته است. میدان تحقیق، شهر سنندج و مشارکتکنندگان 38 نفر از معلمان بودهاند که تجربه ادامه تحصیل بعد از استخدام در آموزشوپرورش را داشتهاند. از یک منشور مصاحبه نیمهساختاریافته برای ابزار گردآوری دادهها استفاده شده است. تحلیل دادهها به شکل کدگذاری سه مرحلهای انجام گرفته است. تحلیل مصاحبهها نشان میدهد که مسائل مربوط به ادامه تحصیل را میتوان در مضامین زیر برشمرد: گرانباری نقش (مانند مشکلات فردی و خانوادگی، خستگی جسمی و روحی و هزینههای تحصیل)؛ انتظارات ساده (حمایت نکردن ادارات و مدارس، ناهماهنگی با انتظارات ادارات آموزشوپرورش، پایین آمدن کیفیت تدریس، کمکاری در مدرسه و استقبال نکردن از ادامهتحصیل)؛ تغییر الگوی تحصیل (گرایش به آموزشمحوری بهجای پژوهشمحوری، غیبت در کلاسها، گرایش به دانشگاههای شهریهدار، افت تحصیلی و اخراج از دانشگاه) و توسعهنیافتگی حرفهای (ناکامی در تکمیل پایاننامه و مدرکگرایی). نتایج پژوهش، نکتههای کاربردی مفیدی برای متصدیان حوزه تربیتمعلم در بردارد؛ ازجمله آنکه با تصمیمگیریهایی مانند ایجاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی ویژه فرهنگیان یا دانشگاههای مجازی که نیازمند حضور فیزیکی در مکان خاصی نیست، ممکن است بسیاری از این موانع در مسیر توسعه حرفهای معلمان هموار شود. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of Teachers' Successes and Failures in Continuing Education: Developing a Grounded Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Naser Shirbagi1؛ Jamal Barkhoda2 | ||
1Associate Professor of education management, University of Kurdistan Corresponding author | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims in perceiving teachers’ experiences of success and failure in continuing education and constructing a grounded theory based on the perceptions of the participants. This research was conducted with an interpretive and qualitative approach. Research field was the city of Sanandaj, and the participants were 38 teachers who had the experience of continuing education after employment in education. A semi-structured interview charter was used for data collection. Data analysis was conducted in the form of a three-step coding process. Analysis of interviews demonstrated that issues related to continuing education can be categorized into the following topics: overload (such as personal and family problems, physical and mental tiredness, education costs); simple expectations (lack of support from departments and schools; inconsistency with expectations of education departments, decreasing the quality of teaching, teachers’ underwork in the school, unwillingness to continue education); changing education pattern (tendency towards course-based rather than research-based education, non-attendance at classes, tendency towards universities with tuition fees, academic dropout and expulsion from university) And lack of professional development (failure to complete thesis, credentialism). The results of the present research suggest useful implications for educators in the field of education, including the fact that by adopting decisions such as the establishment of a university for teachers’ higher education or creation of virtual universities (which do not require physical presence in a particular place). By doing these procedures, many of the present obstacles in the process of professional development of teachers would be removed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teachers’ Continuing Education, Professional Development, Teaching | ||
مراجع | ||
جعفریفر، زهره؛ خراسانی، اباصلت و مرتضی رضاییزاده (1396). «شناسایی و رتبهبندی موانع مدرسان در آموزش و بهسازی مجازی منابع انسانی»، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی ،4(12)، 53- 78. داناییفرد، حسـن، الـوانی؛ سـید مهـدی و آذر عـادل (1383). روششناسی پـژوهش کیفـی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار. رضازاده، مرضیه (1390) «بررسی عوامل مؤثر بر رغبت فرهنگیان به ادامهتحصیل در خراسان رضوی»، طرح پژوهشی، اداره کل آموزشوپرورش خراسان رضوی، معاون پژوهش و برنامهریزی و نیروی انسانی. ستمردی، محمدعلی (1389). بررسی دلایل عدم انگیزه کارکنان جهت شرکت در دورههای آموزشی شرکت ملی پخش و فراوردههای نفتی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. شباک، مریم (1391). «بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت ادامهتحصیل معلمان ابتدایی مدارس شهر تهران»، مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، سال 5(9)، 111-142. شجاع، کلثومه، کرمی، مرتضی، آهنچیان، محمدرضا و نادی، مجتبی (1396) «ارزشیابی اثربخشی برنامه های آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد»، فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(12)،105-127. فارسی علیآباد، نسرین؛ ناطقی، محمد و سیفی، فائزه (1392) «ارزیابی برنامههای درسی ضمن خدمت معلمان دوره ابتدایی در ایجاد صلاحیتهای لازم در معلمان برای تحققبخشیدن به هدف کلی برنامههای درسی و تربیتی دوره، فصلنامه خانواده و پژوهش، 14(35)، 65-86. محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش1، تهران: انتشارات جامعهشناسان نفیسی، عبدالحسین (1376). آموزشوپرورش ایران 1400 (مجموعه اول)، تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. وزارت آموزشوپرورش (1378). شیوهنامه ادامهتحصیل فرهنگیان. شماره 23/3536/620. وزارت آموزشوپرورش (1382). بخشنامه و دستورالعملهای اداری. شماره 47/11160/610. وزارت آموزشوپرورش (1390). نگاه؛ هفتهنامه خبری-تحلیلی و آموزشی وزارت آموزشوپرورش. شماره 450. وزارت آموزشوپرورش (1389). نگاه؛ هفتهنامه خبری-تحلیلی و آموزشی وزارت آموزشوپرورش. شماره 443. وزارت آموزشوپرورش (1388). توضیحات فرم معلم، اعلام موافقت با انتخاب رشته فرهنگیان. شماره 603/54678. Booth, S. (1997). On phenomenography, learning and teaching. Higher Education Research & Development. Cobb, V. (1999). An International Comparison of Teacher Education، Eric Digest، Eric Clearinghouse on Teaching and Teacher Education Washington DC. Collinson V. & Ono, Y. (2001). The professional development of teachers in the United States and Japan, European journal of teacher education Da Silva Vieira, M. M. & Neto, B. G. A. (2016). Peer instruction: continuing teacher education in higher education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, 249-256. Duxbury, L.; Lyons, S. & Higgins, C. (2008). Too Much to do, and Not Enough Time: An Examination of Role Overload. In K. Korabik, D. Lero, & D. Whitehead (Eds.). Handbook of Work-Family Integration: 125-140. San Diego: Academic Press. Entwistle, N. (1997). Introduction: Phenomenography in higher education. Higher Education Research & Development. 16(2), 127–134 Geldenhuys, J. L. & Oosthuizen, L. C. (2015). Challenges influencing teachers’ involvement in continuous professional development: A South African perspective. Teaching and teacher education, 51, 203-212. Gorozidis, G. & Papaioannou, A. G. (2014). Teachers’ motivation to participate in training and to implement innovations. Teaching and Teacher Education, 39, 1e11. Gray, W. S. (1966). Teaching Adults to Read. Basic Education for the Disadvantaged Adult. Edited by Frank W. Lanning and Wesley A. Many (Boston: Houghton-Mifflin Co. Huberman, T. (2004). Teachers professional Growth and improvement. UNESCO. Hobjilă, A. (2014). Challenges in Continuing Education of Primary and Preschool Teachers in Romania: Teachers–Students’ Parents Communication. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 142, 684-690. Pollitt, K. & Oldfield, J. (2017). Overcoming the odds: Exploring barriers and motivations for male trainee primary teachers. Teaching and Teacher Education, 62, 30-36. Reimers, E. V. (2003). Teacher professional development, an international review of the literature –UNESCO Repetto, M. (2013). Networked informal learning and continuing teacher education. Using network and mobile technology to bridge formal and informal learning, 183-207. Saborit, J. A. P. Fernández-Río; J. Estrada; J. A. C. Méndez-Giménez, A. & Alonso, D. M. (2016). Teachers’ attitude and perception towards cooperative learning implementation: Influence of continuing training. Teaching and Teacher Education, 59, 438-445. Sharma. R. C. (2001). Total Quality Management in Education, Indira Gandhi National Open University, India. Steyn, T. (2009). Effective implementation of continuing professional development for South African teachers. Acta Academia, 41(2), 256e279. Vanden Bergh, L.; Ros, A. & Beijaard, D. (2015). Teacher learning in the context of a continuing professional development program: A case study. Teaching and teacher Education, 47, 142-150. Wu, Y. C.; Hsieh, L. F. & Lu, J. J. (2015). Can Teacher Charisma really Spark Adult Intention in Continuing Learning? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 396-401 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,145 |