تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,271 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,629,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,951,004 |
بازسرایی روایات و تجارب دانشجومعلمان به منظور شناسایی عوامل مؤثر در تکوین «هویت حرفهای» آنان | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3 - شماره پیاپی 4، مهر 1396، صفحه 45-72 اصل مقاله (11.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید محمد سید کلان* 1؛ مرتضی بازدار قمچی قیه2؛ ایوب ابراهیمی3؛ لیلا عیاری2 | ||
1دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی. | ||
2دانشجوی دکتری، مطالعات برنامه درسی،دانشگاه خوارزمی تهران. | ||
3دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی و مدرس دانشگاه فرهنگیان. | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 23 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1396 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بازسرایی روایتهای دانشجومعلمان دربارة شناسایی عوامل مؤثر در تکوین هویت حرفهای آنان انجام شده است. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع پژوهش روایی است. ابزار گردآوری دادهها، یادداشتهای خودزیستنگارانه و زیستنگارانة دانشجومعلمان در قالب پروژۀ کارشناسی است. روش انتخاب شرکتکنندگان، هدفمند و از نوع موارد مطلوب است. برای همین منظور، 22 پروژۀ کارشناسی برای تحلیل انتخاب شد. پژوهشگران در مرحلۀ اجرای پژوهش، نخست نوشتههای خودزیستنگارانة دانشجومعلمان را بازبینی کردند و در نهایت مراحل کدگذاری سه مرحلهای انجام شد. در مرحلۀ بازبینی روایات دانشجومعلمان تجارب دانشجومعلمان به سه مرحلۀ تقویمی شاملِ تجارب قبل از دانشجومعلمی، تجارب حین دانشجومعلمی و پیشبینی دربارۀ آیندۀ معلمی خود، در قالبِ خودزیستنگاری و خودارجاعی، توصیف، کدگذاری و تفسیر شد. پس از استخراج کدهای اولیه و نامگذاری محورها در مراحل تقویمی، بر اساس اطلاعات حاصلشده، عوامل مؤثر در تکوین هویت حرفهای از مفاهیم پدید آمد؛ به این دلیل که در اعتباریابی مفاهیمِ بهدستآمده بر اساس مصاحبه از دانشجومعلمان، تأثیرگذاری دوران قبل از دانشگاه در ساخت هویت معلمی و دوران چهارسالة تربیت معلم در تکوین و تکمیل هویت معلمی بیتأثیر نبوده است؛ بهطوری که حتی این دوران از منظر مصاحبهشوندگان اگر به لحاظ برنامهریزی درسی، امکانات آموزشی و سطح علمی مدرسان در شرایط بهتری قرار داشته باشد، بهتر از دوران قبل از دانشگاه نیز قابل تبیین خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت حرفهای؛ پژوهش روایی؛ بازسرایی؛ دانشجومعلمان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Restoring of student-teachers' narratives and experiences in order to identify the factors affecting their "professional identity" | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Mohammad Seyyedkalan1؛ Morteza Bazdar Qomchi Qieh2؛ Ayyoob Ibrahimi3؛ Leila Ayari2 | ||
1PhD. Student of educational management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
2PhD. Student of curriculum studies, Kharazmi University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3PhD. Student of educational management of Kharazmi University and lecturer at Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate student-teachers’ narratives about the identification of effective factors in the creation of professional identity. The research approach used in this research was qualitative and type of research was the narrative approach. The data gathering tool was the autobiographical and biographical writtings of student- teachers in the form of Bachelor project. The method of selecting participants was purposeful and desirable items. To this end, 22 undergraduate projects were selected for analysis. At the stage of research implementation, at first, the researchers reviewed the autobiographical writtings of student- teachers. In the stage of reviewing the narratives of the student, the experiences of the student in three periods, the experiences of the pre-university student, the experiences of a student, a prediction about his future teacher, were described, encoded and interpreted in the form of self-referencing and outobiogeography. After extracting the initial codes and naming the axes in the calendar stages, based on the information obtained, the factors that contributed to the development of the professional identity of the concepts arose. Because, in the validation of the concepts derived from the interview from the student teachers, the effect of the pre-university era in building a teacher’s identity, and the four-year period of teacher training, has influenced by the development of the teacher’s identity. So that even this period, from the perspective of the interviewees, can be explained better than in the pre-university period in terms of curriculum planning, educational facilities, and academic level of instructors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional identity, narrative research, restoring, Student-Teachers, Farhangian University | ||
مراجع | ||
ساکی، رضا (1391). «پژوهش معلممحور؛ پارادایمی نو در پژوهشهای آموزشی»، فصلنامة راهبردهای آموزش، 5 (3)، 191-197. شیربیگی، ناصر؛ قادری، مصطفی و فریادرس، هادی (1395). «پدیدارنگاری درک و تجربة معلمان از ادامه تحصیل»، فصلنامة تربیتِ معلم فکور، بهار، 1 (2)، 32-3. شورت، ادموند سی (1392). روششناسی مطالعات برنامة درسی، ترجمة مهرمحمدی، محمود و همکاران، انتشارات سمت، چاپ سوم. کدخدایی، محبوبه السادات و مهرمحمدی، محمود (1395). «معلم دانشمند: نگاهی کاستیجویانه به دانش معلم»،فصلنامة تربیتِ معلم فکور، بهار، 1 (2)، 50-33. گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس (1390). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، جلد اول و دوم (ترجمه: احمدرضا نصر، حمیدرضا عریضی، محمود ابوالقاسمی، خسرو باقری، محمدحسین علامت ساز، محمدجعفر پاکسرشت، علی دلاور، غلامرضا کیامنش، غلامرضا خوینژاد)، تهران، انتشارات سمت. جویس، بروس؛ کالهون، امیلی و هاپکینز، دیوید (1393). الگوهای یادگیری ابزارهایی برای تدریس، ترجمه: مهرمحمدی، محمود و عابدی، لطفعلی، تهران: انتشارات سمت، چاپ هشتم (انتشار به زبان اصلی، 2002). حیدری نقدعلی، ژیلا؛ عطاران، محمد و حاجی حسیننژاد، غلامرضا (1392). تجربههای دوران تحصیل و شکلگیری هویت حرفهای معلم: پژوهشی خودمردمنگارانه»، پژوهشهای انسانشناسی ایران، بهار و تابستان، 3 (1) ، 7-28. مهرمحمدی، محمود (1386). بازاندیشی فرایند یاددهی- یادگیری و تربیت معلم، تهران: انتشارات مدرسه. یمنی دوزی سرخابی، محمد (1391). کیفیت در آموزش عالی، تهران: انتشارات سمت.
Alsup, J. (2005). Teacher identity discourses: Negotiating personal and professional spaces. UK: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Akkerman, S. F. & Meijer, P. C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, 27, 308-319. doi:10.1016/j.tate.2010.08.013
Brott, P. E. & Kajs, L. T. (2001). Developing the professional identity of first-year teachers through a "Working Alliance". Retrieved April 12, 2010, from http://www.alt-teachercert.org/Working%20Alliance.html
Brouwer, N. & Korthagen, F. (2005). Can teacher education make a difference? American Educational Research Journal, 42, 153-224.
Borko, H. & Putnam, R. (1996). Learning to teach. In D. C. Berliner & R. C. Calfee (Eds.), Handbook of educational psychology (pp. 673-708). New York: Macmillan.
Bolívar, A.; Domingo, J. & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Madrid: La Muralla.
Bullough, R. V. (2008). Counternarratives: Studies of Teacher Education and Becoming and Being a Teacher. Albany, NY: State University Press of New York Press.
Connelly, F. M. & Clandinin, D. J. (eds.) (1999). Shaping a professional identity: Stories of educational practice. New York: Teachers College Press.
Chong, S.; Ling, L. E. & Chuan, G. K. (2011). Developing Student Teachers’ Professional Identities – An Exploratory Study. International Education Studies, Vol. 4, No. 1, 30-38.
Chong, S.; Choy, D. & Wong, F. L. (2008, March). Pedagogical knowledge and skills of pre-service primary school teachers. Paper presented at the AARE Conference, Brisbane, Australia. Retrieved 21 April, 2010, from http://www.aare.edu.au/08pap/code08.htm
Clandinin, D. J. & Connelly, F. M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Danielewicz, J. (2001). Teaching selves: Identity, pedagogy, and teacher education. Albany, NY: State University of New York Press.
Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, 103, 1013-1055.
Kearney, R. (2002). On Stories. London & New York: Routledge.
Kelchtermans, G. & Ballet, K. (2002). The micropolitics of teacher induction. A narrative-biographical study on teacher socialisation. Teaching and Teacher Education, 18, 105-120.
Kerby, A. (1991). Narrative and the self. Bloomington, IN: Indiana University Press.
Knowles, J. G. (1992). Models for understanding preservice and beginning teachers' biographies: Illustrations from case studies. In I. F. Goodson (ed.), Studying teachers’ lives (pp. 99-152). London, UK, & New York, NY: Routledge.
McLean, V. (1999). Becoming a teacher. In R. P. Lipka & T. Brinthaupt (eds.), The role of self in teacher development. Albany, NY: State University of New York Press.
McAdams, D. (2001). The psychology of life stories. Review of General Psychology, 5(2), 100-122.
Moreno, J. (2007). Do the initial and the continuous teachers’ professional development sufficiently prepare teachers to understand and cope with the complexities of today and tomorrow’s education?, Journal of Educational Change, 8(2):169-173.
Ollerenshaw, J. A. & creswell, J. W. (2002). Narrative Research: A Compauujujuurison of Two Restorying Data Analysis Approaches, Qualitative Inquiry, 8(3), 329-347.
Pérez-Valverde, C. & Ruiz-Cecilia, R. (2014). The Development of FL Teachers’ Professional Identity through the Production of Narratives, in Porta Linguarum, 22, 61-72.
Pérez-Valverde, C. & Ruiz-Cecilia, R. (2012). Paving the way towards the ECTS system: Self-assessment, metacognition, and professional competence in a literature course for FL teachers, in Porta Linguarum 17, 67-77.
Ramsey, G. (2000). Quality matters: Revitalising teaching: Critical times, critical choices: Report of the Review of Teacher Education and Training, New South Wales. New South Wales Department of Education and Training, Sydney.
Schempp, P. G.; Sparkes, A. C. & Templin, T. J. (1999). Identity and induction: Establishing the self in the first years of teaching. In R. Lipka & T. Brinthaupt (eds.), The role of self in teacher development (pp. 142-161). Albany, NY: State University of New York Press.
Steffy, B. E.; Wolfe, M. P.; Pasch, S. H. & Enz, B. J. (2000). Life cycle of the career teacher. Thousand Oaks, CA: Sage.
Volkmann, M. J. & Anderson, M. A. (1998). Creating professional identity: Dilemmas and metaphors of a first-year chemistry teacher, in Science Education, 82, 3: 293-310. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 867 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,561 |