تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 410 |
تعداد مقالات | 3,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,500,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,861,331 |
بررسی کج فهمی در مفاهیم حجم و گنجایش در بین دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 9، دی 1396، صفحه 1-11 اصل مقاله (716.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سهراب عظیم پور* 1؛ صمد حسینی صدر2؛ حسین واحدی3 | ||
1استادیار/ دانشگاه فرهنگیان-پردیس علامه امینی تبریز | ||
2گروه علوم پایه،پردیس علامه امینی(تبریز)، دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 21 اردیبهشت 1397، تاریخ بازنگری: 13 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 19 خرداد 1397 | ||
چکیده | ||
در دوره ی ابتدایی ، تعدادی از مباحث ریاضی، مفهومی و وتعداد دیگری ، شهودی هستند و احتمال دارد در تدریس مباحث مفهومی کج فهمی در بین دانش آموزان ایجاد شود. هدف این تحقیق بررسی کج فهمی های مفاهیم مربوط به حجم و گنجایش در بین دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی بود. طرح پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، از نوع تحقیقات توصیفی- مقایسه ای و همچنین تحلیل کیفی است. نمونه آماری عبارت است از تعداد 353 نفر دانش آموز پایه ی ششم ابتدایی که از جامعه آماری دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه ارزیابی کج فهمی حجم و گنجایش بود. داده های بدست آمده به صورت کیفی تحلیل شد که نتایج نشان داد اغلب دانش آموزان پایه ی ششم ابتدایی در درک درست مفاهیم حجم و گنجایش مشکل دارند. در مقایسه درک دو مفهوم نتایج نشان داد که میزان کج فهمی در مفهوم گنجایش بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
کج فهمی؛ حجم؛ گنجایش؛ دانش آموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying misunderstandings among students about the concepts of volume and capacity | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Sohrab Azimpour1؛ Dr. Samad Hosseini sadr2؛ Dr. Hossein Vahedi3 | ||
1Assistant Professor,Department of Basic Sciences University of Farhangian,IRAN. | ||
2Science department, farhangyan university Tehran, IRAN. | ||
3Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
In the elementary period, a number of mathematical, conceptual, and other topics are intuitive, and it is likely to be taught by students in conceptual discussions of curiosity among students. The purpose of this study was to examine the gaps in the concepts of volume and capacity among elementary school students. The design of the present research is descriptive-comparative research, as well as qualitative analysis, considering the nature of the subject and the desired objectives. The statistical sample consists of 353 students of the sixth grade elementary school who were selected from the statistical population of the 6th grade elementary school students of Tabriz 3rd district. Data gathering tool was a volumetric assessment of volume and capacity. The data were analyzed qualitatively and the results showed that most elementary school students have difficulty understanding the concepts of volume and capacity. Comparing the understanding of the two concepts of the results, it showed that the amount of false knowledge in the concept of capacity is greater. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curiosity, Volume, Capacity, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 995 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,954 |