تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,778 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,148 |
خودکارآمدی: چیستی و کاربرد در آمادهسازی و توسعهی حرفهای معلم | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 5، شهریور 1397، صفحه 29-52 اصل مقاله (462 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا متقی نیا* 1؛ حسن علی ویس کرمی2؛ علی اکبر دلدار3 | ||
1کارشناس تشخیص و درمان مرکز اختلالات یادگیری-استان خراسان رضوی | ||
2استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستان | ||
3مدرس دانشگاه پیام نور بجستان | ||
تاریخ دریافت: 02 فروردین 1395، تاریخ بازنگری: 11 تیر 1395، تاریخ پذیرش: 26 تیر 1395 | ||
چکیده | ||
«خودکارآمدی»، باوری درونی است که معلمان را در مواجهه با مشکلات روانی و امراض جسمانی ناشی از تنیدگیهای تدریس، مصون مینماید. شناخت ناکافی محققان ایرانی از مباحث نظری سازه خودکارآمدی معلم و وجود ابهام در برخی از این مبانی و نیز غفلت از جنبه کاربردی این سازه در توسعه حرفهای معلمان کشورمان، محقق را بر آن داشته است تا اولاً با بر طرف نمودن برخی از چالشهای نظری مربوط به خودکارآمدی معلم، درک درست و عمیقی از چیستی این سازه را فراهم نماید؛ ثانیاً کاربردهای عینی خودکارآمدی معلم در آموزش و پرورش را تشریح نماید. نوشتار حاضر با مرور تحقیقات مختلف و استفاده از روش تحلیلی-توصیفی نشان داده است که طراحی و اجرای برنامههای آمادهسازی مبتنی بر خودکارآمدی در دانشگاه فرهنگیان میتواند تضمین کنندهی شایستگیهای حرفهای آتی دانشجومعلمان باشد. همچنین اجرای برنامههای توسعه حرفهای مبتنی بر خودکارآمدی برای معلمان شاغل، از طریق دورههای ضمن خدمت، سبب توانمندی و جلوگیری از فرسودگی شغلی آنان خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ توانمندسازی؛ معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Self-efficacy: essence and the application in teacher preparation and development | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Mottaghinia1؛ | ||
1Department of Education Khorasan Razavi | ||
چکیده [English] | ||
Self-efficacy is an internal belief that protects teachers in confronting psychological problems and physical diseases caused by teaching stresses. Inadequate understanding of Iranian researchers from theoretical issues of teacher self-efficacy, existence ambiguities in some of theoretical bases of the construct and neglecting the practical aspect of this construct in the professional development of our country teachers caused the researcher firstly to provide a correct and profound understanding of the nature of teacher self-efficacy by clarifying some of the theoretical challenges related to this construct and secondly, explain the practical uses of teacher self-efficacy in education. The present paper, by reviewing various studies and using the analytical-descriptive method, has shown that designing and implementing efficacy-based preparation programs at Farhangian Teacher Education University (FTEU) can guarantee the future professional competencies of teacher students. Also, the implementation of efficacy-based professional development programs for in-service teachers, through mid-career training, caused teachers empowerment and prevent their burnout | ||
کلیدواژهها [English] | ||
self-efficacy, Empowerment, Teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 991 |