تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,320 |
آموزش مرحله ای معلمان و دانشجو-معلمان با رویکرد اجتماعی-فرهنگی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 5، شهریور 1397، صفحه 123-140 اصل مقاله (405.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین میهمی* 1؛ محمد رامین باستان2 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شیراز | ||
2کارشناس هماهنگی و نظارت، پژوهش و برنامه ریزی، بنیاد نخبگان استان فارس | ||
تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1396، تاریخ بازنگری: 25 تیر 1395، تاریخ پذیرش: 26 تیر 1395 | ||
چکیده | ||
معلمان در جامعه، نقش مهمی در تحقق ارزشآفرینی از طریق انتقال مفاهیم و کمک به فراگیران در شکلدهی مطالب دریافت شده دارند. امروزه دیگر نقش معلمان تنها انتقال مطالب نیست؛ چرا که ایشان فراتر از آن میبایست در راستای اهداف جامعه قدم بردارند و به آموزش مطالب بپردازند. از آنجا که انجام این نقش با درگیر شدن معلمان با مسائل اجتماعی حاصل میشود (جانسون، 2009)، تربیت دانشجو-معلمان باید به شیوهای باشد که موضوعات مربوط به اجتماع در ایشان نهادینه شود، تا در آموزشهای خود این موارد را در نظر داشته باشند. اهمیت موضوع از آن جهت است که مراحل مختلف تربیت دانشجو-معلمان که شامل «معلمان به عنوان فراگیران» و «آموزش به عنوان میانجی گفتاری» میبایست با استناد به تعریف جدید آموزش در برنامههای آموزشی دانشجو-معلمان قرارگیرد. از این رو در این نوشته در پی آن هستیم که به ارائه طرح تربیت دانشجو-معلمان بپردازیم که با بهرهگیری از اصول و مراحل ریچاردز (1998) و جانسون(2009) تهیه و تدوین شده است. در این طرح، مسائل مختلفی در مورد دورههای آموزشی دانشجو-معلمان و معلمان مطرح شده است که به بحث و بررسی هر کدام میپردازیم و سپس بر اساس آن طرح و مدل نهایی دورههای آموزش معلم در راستای اصول تئوری اجتماعی- فرهنگی ارائه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجو-معلم؛ دوره آموزش معلم؛ تئوری اجتماعی-فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A sociocultural approach towards teachers' and student-teachers' education | ||
نویسندگان [English] | ||
Hussein Meihami1؛ Mohammad Ramin Bastan2 | ||
1PhD Candidate in Applied Linguistics at Shiraz University | ||
2Research Executive Coordinator, Fars Elites Foundation, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Teachers have got important roles and responsibilities in the society during the teaching time. They are not also the transmitters of knowledge but also the contributors to transforming knowledge by the students. Knowing the important role of teachers in the society, it is well to know that many of their responsibilities can be achieved by their knowledge bout the society (Johnson, 2009). It is always stated that educating student-teachers should be in a way that they understand different aspects of their society. That all said, In this paper, we were due to introducing a new, localized, model of teacher education based on the prerequisites which were nominated by Richards (1998) and Johnson (2009). This model is the one which is discussed and debated. We will go through different principles required for a sociocultural approach towards teacher education. We hope this proposal can be applied to the current teacher education programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Student-Teachers, teacher education, sociocultural theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 581 |