تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 410 |
تعداد مقالات | 3,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,500,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,861,330 |
میزان توجه به عوامل خلاقیت گیلفورد در کتاب ریاضی 1 پایه دهم (رشته های ریاضی و تجربی) | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 9، دی 1396، صفحه 25-32 اصل مقاله (374.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
بتول موسی پور عسکری* | ||
دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 14 مرداد 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب ریاضی 1 پایه دهم (ریاضی و تجربی) می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع تحلیل محتوا و کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب ریاضی 1 دهم می باشد و نمونه انتخاب شده فصل های 1، 3و 4 از این کتاب می باشند. ابزار این تحقیق فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوی عوامل خلاقیت گیلفورد می باشد. برای تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه دهم از یک طرح کدگذاری استفاده شده است. این کار در سه مرحله انجام شده است. در مرحله اول کاردرکلاس ها و تمرینات فصل های 1، 3و 4 مشخص شده و کدگذاری شدند. در مرحله دوم کلیه واحدها با طبقه مورد نظر، از نظر شاخص های خلاقیت گیلفورد مطابقت داده شده و در جداول مربوطه ثبت شده و در مرحله سوم کلیه واحدها که در سطوح مختلف خلاقیت گیلفورد قرار داشتند شناسایی و شمارش شده اند. داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که در کتاب ریاضی پایه دهم تاکید بیشتری به سطح تفکر همگرا شده است و به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب در حد ضعیفی توجه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ خلاقیت؛ عوامل خلاقیت گیلفورد؛ کتاب ریاضی 1 پایه دهم (رشته های ریاضی و تجربی) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Guildford creativity pattern and the 10th Grade mathematics textbook (mathematics and physics and experimental sciences) | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Batool Mosapour | ||
Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research is to analyze the content of the 10th Grade mathematics textbook (mathematics and physics and experimental sciences). The research method is descriptive-survey content analysis and practical. The population of this research includes the content of the 10th Grade mathematics textbook. Sample size is chapters 1, 3 and 4. The research instrument was a self-made content analysis form base on Guildford creativity pattern. To analyze the content is encoded using. This work is done in 3 steps. The first step is encoded questions of chapters 1, 3 and 4. Next, all the units of creativity index is matched Guildford and the table recorded. All the units in the third stage in accordance with the pattern Guildford were identified and counted. Data were analyzed using descriptive statistics. The results of the analysis show that the 10th Grade mathematics textbook emphasizes on convergent thinking and less attention has been on divergent thinking and evaluation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Creativity, Guildford creativity pattern, the 10th grade mathematics textbook | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,018 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |