تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 410 |
تعداد مقالات | 3,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,500,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,861,330 |
استفاده از روش ویلیام رومی در بررسی محتوای فصل سوم کتاب درسی شیمی دوره پیش دانشگاهی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 9، دی 1396، صفحه 33-50 اصل مقاله (740.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید مرادی* 1؛ فاطمه بوربور2 | ||
1دبیر علوم تجربی، دبیرستان شهید رنجبر، منطقه 19،اداره کل آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
2عضو هیئت علمی گروه فیزیک، پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1396، تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1397 | ||
چکیده | ||
امروزه رویکرد و هدف اصلی آموزش و پرورش به نحوی است که در آن باید دانش آموزانی تربیت شوند که دارای روحیه ی فعالیت پذیری باشند و توانایی استفاده ی کاربردی از دانش آموخته شده ی خویش، باشند. این امر مهم جز با تجزیه و تحلیل کتاب های درسی برای دسترسی به چارچوبی منسجم برای تالیف کتاب هایی با رویکرد پژوهشی و دانش آموز محور بدست نمی آید. با توجه به این موضوع ، هدف این تحقیق، تحلیل محتوای متن، تصاویر و سوالات فصل سوم کتاب شیمی دوره پیش دانشگاهی چاپ سال 1396 ، بر اساس روش ویلیام رومی می باشد. هدف روش تحلیل محتوای ویلیام رومی بررسی این موضوع است که آیا کتاب و یا محتوای مورد نظر، دانش آموزان را به طور فعال با آموزش و یادگیری درگیر می نماید؟ به عبارت دیگر هدف این است که آیا کتاب به شیوه فعالی ارائه، تدوین و تنظیم شده است یا خیر؟ در این تحقیق، ضریب درگیری متن 0.34 ، تصاویر 0.50 و سوالات 1.50 و شاخص درگیری فعالیت محور بودن این فصل0.52 بدست آمد که نمایانگر غیرفعال بودن محتوای متن و فعال بودن محتوای تصاویر و سوالات این فصل می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب درسی؛ شیمی؛ دوره پیش دانشگاهی؛ روش ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using William Romney's Method in Analyzing the Contents of Chapter Three of the Chemistry Course of Pre-University | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Moradi1؛ Dr. Fateme Boorboor2 | ||
1Teacher,Tehran, IRAN. | ||
2Department of Physics, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Today, the main approach and the main aim of education is in such a way that students should be trained that have an active spirit and have the ability to use their knowledge of their own. This is important, except through the analysis of textbooks to gain access to a coherent framework for compiling books with a research-based and student-centered approach. Regarding this issue, the purpose of this study is to analyze the content of the text, images and questions of the third chapter of the pre-university chemistry course of the 1396 edition of the book, based on William Romney's method. The purpose of William Roman's content analysis method is to examine whether the book or content involved actively engages students with learning and learning? In other words, the goal is whether the book is presented in an active manner, or is it set up? In this research, the text conflict ratio was 0.34, 0.50 images and 1.50 questions, and the activity involvement index was centered in this chapter 0.52, indicating the inactivity of the content of the text and the active content of the images and questions in this chapter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content Analysis, Textbook, chemistry, pre-university course, William Romney's method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 384 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 882 |