تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 410 |
تعداد مقالات | 3,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,500,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,861,331 |
بررسی دیدگاه دبیران ریاضی درباره نقش اضطراب ریاضی در تبیین خودکارآمدی و خلاقیت دانشآموزان | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 9، دی 1396، صفحه 66-81 اصل مقاله (457.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا بادله* 1؛ وحیده سلیمانی2؛ عبدالجلال توماج3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2سرگروه استانی دبیران ریاضی استان گلستان | ||
3دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیتاله خامنهای گرگان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 14 خرداد 1397، تاریخ بازنگری: 17 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 22 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دبیران ریاضی مقطع متوسطه درباره نقش اضطراب ریاضی در تبیین خودکارآمدی و خلاقیت دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران ریاضی مقطع متوسطه در استان گلستان است که به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس 92 دبیر ریاضی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای محقق ساختهی اضطراب ریاضی، خودکارآمدی و خلاقیت است که به ترتیب دارای 18، 14 و 11 گویه است. روایی پرسشنامهها توسط روانشناسان، اساتید مجرب و متخصصین آزمونساز پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم مورد تایید نهایی قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 90/0، 89/0 و 91/0 بهدست آمد که نشان از پایایی بالای پرسشنامهها دارد. دادههای آماری پرسشنامه توسط نرم افزار spss در دو بخش توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی) و تحلیل استنباطی (رگرسیون خطی ساده و چند متغیره) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که از دیدگاه دبیران ریاضی نقش اضطراب ریاضی در تبیین خودکارآمدی و خلاقیت دانشآموزان معنادار میباشد و همچنین از دیدگاه آنان اضطراب ریاضی با ضریبهای تاثیر استاندارد رگرسیونی (40/0- Beta=) و 50/0 Beta=) به ترتیب کمترین و بیشترین تاثیر را در تبیین متغیر خودکارآمدی و خلاقیت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دبیران ریاضی؛ اضطراب ریاضی؛ خودکارآمدی؛ خلاقیت؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the views of math teachers on the role of math stress in explaining students’ self-efficacy and creativity | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Alireza Badeleh1؛ Vahideh Soleimani2؛ Abdoljalal Toomaj3 | ||
1Assistant Professor in Instructional Technology, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Teacher of Mathematics, Golestan, IRAN. | ||
3Farhangian University, Gorgan, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The objective of this survey of the views of high school math teachers on the role of math stress in explaining self-efficacy and creativity of students. The research methodology is descriptive survey type. The population includes all high school math teachers in the Golestan Province, by the use of convenience random sampling, 92 math teachers were selected. The survey tools include researcher-made questionnaires of math stress,self-efficacy,and creativity which respectively include 18, 14, and 11 items. Validity of the questionnaires was approved by psychologists, experienced teachers, and test-making experts after evaluation and applying the required changes. Reliability of the questionnaires was achieved 0.90, 0.89, and 0.91 respectively which represent high reliability of the questionnaires.Statistical data of the questionnaires was two parts of descriptive (mean value, standard deviation, skewness,and kurtosis) and deductive analyses(simple linear and multivariable regression). The results of this survey showed that in the views of math teachers, the role of math stress in explaining self-efficacy and creativity of students is significant; and in the views of math teachers, with the regression standard effect coefficients (Beta = -0.40) and (Beta = 0.50), math stress respectively has the least and the most effects on explaining the variables of self-efficacy and creativity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathematical teachers, Math anxiety, self-efficacy, Creativity, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 297 |