تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,147 |
اثربخشی رویکرد حل مسئله در آموزش درس کارورزی بر ارتقای صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 19، اسفند 1397، صفحه 39-61 اصل مقاله (165.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
افسانه حبیبی آذر* 1؛ بهنام طالبی2 | ||
1دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد تبریز | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد تبریز | ||
تاریخ دریافت: 21 اسفند 1395، تاریخ بازنگری: 27 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1397 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رویکرد حل مسئله در درس کارورزی بر ارتقای صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان است. روش پژوهش شبهآزمایشی با استفاده از طرح گروه کنترل-آزمایش بوده است. جامعة آماری پژوهش 107 نفر از دانشجومعلمان ورودی سال 1391 دانشگاه فرهنگیان پردیس علامهطباطبایی شهرستان ارومیه است که 42 نفر از آنان بهصورت تصادفی ساده در دو گروه به شکل ِ21 نفر گروه آزمایش-رویکرد نوین آموزش کارورزی- و 21 نفر گروه کنترل –رویکرد سنتی آموزش کارورزی- تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة صلاحیتهای حرفهای دانیلسون و استرانگ است که بعد از برگزاری کارورزی توزیع شد. در گروه آزمایش، برای آموزش کارورزی از بستة آموزشی منطبق بر سرفصل نوین دورههای کارورزی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان استفاده شده و در گروه کنترل از برنامة آموزش سنتی کارورزی استفاده شده است. نتایج آزمون T گروههای مستقل، دلالت بر وجود تفاوت معنیدار صلاحیت حرفهای معلمان دو گروه است. همچنین در مؤلفههای مهارتهای پیشنیاز معلمی، نظارت بر پیشرفت دانشآموزان، مسئولیتهای حرفهای، برنامهریزی و آمادگی، سازماندهی کلاس درس، ویژگیهای شخصیتی و ارتقای آموزش و تدریس نیز بین دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده شد. نتیجة تحقیق این است که استفاده از رویکرد نوین آموزش کارورزی بر ارتقای صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان مؤثرتر است و استفاده از آن برای مدرسان درس کارورزی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ صلاحیت حرفهای؛ دانشگاه فرهنگیان؛ حل مسئله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of the problem-solving approach in the training of the internship course on the improvement of the professional qualifications of the teacher-students | ||
نویسندگان [English] | ||
afsaneh habibiazar1؛ Behnam Talebi2 | ||
1PhD. student of Curriculum, Islamic Azad University of Tabriz, | ||
2Assistant Professor of Educational Management, Islamic Azad University of Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
The main objective of this study was to evaluate the effectiveness of problem-solving approach for the internship course on enhancing professional competencies of teacher-students. The study used a quasi-experimental post-test design with a control group and statistical population is 107 students of Farhanghian University in Allameh Tabatabai Campus of Urmia entered in 1391. The sample of this study consisted of 42 students, 21 of them have chosen internship course with problem solving approach and 21 others have chosen internship course with traditional approach. To collect the data, Danielson and Strong have been used. Problem-solving approach using the training package was used in the experimental group. The results of the independent group T-test showed that between the new approach and the traditional approach in general in the professional competencies as well as in its components, including: teacher's prerequisite skills, supervision of student progress, professional responsibilities, Planning and preparation, organization of classrooms, personality traits and promotion of teaching and teaching, there is a significant difference, and there is a significant difference between the professional qualifications of the student who have completed the internship lessons with a new approach. As a result, the application of the new approach in internship lessons has been effective in enhancing the professional competencies of student and the lecturers are suggested to apply that approach in their internship courses. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
internship, Professional qualifications, university academics, Problem-Solving | ||
مراجع | ||
منابع آقازاده، محرم (1394). روشهای نوین تدریس. تهران: آییژ. آلحسینی، فرشته (1394). «بررسی ماهیت تجربه». فصلنامة تربت معلم فکور. دورة 1، شمارة 1: 3-14. امانی، فرزانه (1394).« ابعاد تأمّل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور». فصلنامة تربیت معلم فکور. دورة 1، شمارة 1: 52-37 جمشیدی توانا، اعظم و امامجمعه، محمدرضا (1395). «بررسی تأثیرکارورزی فکورانه در برنامة درسی تربیت معلم بر رشد شایستگیهای دانشجومعلمان». مجلة پژوهشهای برنامة درسی، انجمن مطالعات برنامة درسی. دورة 6، شمارة 1: 1-20. خروشی، پوران و محمدی وندیشی، زهره (1395). «بررسی صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان از دیدگاه مدرسان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان». فصلنامة علمیتخصصی توسعة حرفهای معلم، دورة 2، شمارة 2: 44-59. خوشبخت، فریبا و لطیفیان، مرتضی (1390). «بررسی رابطة بین ویژگیهای معلم و تدریس و عملکرد ریاضی دانشآموزان». فصلنامة روانشناسی معاصر، دورة 2، شمارة 6: 85-97. دانشپژوه، زهرا و فرزاد، ولیالله (1385). «ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دورة ابتدایی». فصلنامة نوآوریهای آموزشی، دورة 5، شمارة 18: 135-170. رستگاری، نرجس و موسیپور، نعمت الله (1394). «ارتقای مهارت حرفهای دانشجویان مراکز تربیت معلم با تأکید بر تربیت هنری در قالب برنامة درسی پنهان». فصلنامة تربیت معلم فکور، دورة 1، شمارة 1: 67-78. زرینآبادی، حسنرضا و کاوسی، طهماسب (1394). «کاربست رویکرد حل مسئله در ارزشیابی کیفیت برنامة درسی در آموزش عالی». فصلنامة مدیریت بر آموزش سازمانها، سال 4، شمارة 1: 127-161. صفدری، زهرا (۱۳۹۵). «الگوهای نوین توسعة حرفهای معلمان (روایتپژوهی-درسپژوهی-اقدامپژوهی)، دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه اصفهان: https://www.civilica.com/Paper-CPHE02-CPHE02_107.html . عبدالهی، بیژن؛ دادجوی توکلی، عطیه و یوسلیانی، غلامعلی (1393). «شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش». فصلنامة نوآوریهای آموزشی، دورة 13، شمارة 1: 25-48. عدلی، فریبا (1394). «ارتقای صلاحیت حرفهای معلم با رویکرد pck». فصلنامة تربیت معلم فکور. دورة 1، شمارة 1: 79-87. کدخدایی، محبوبهالسادات (1395). «آموزش[WU1] معلم: چیستی، چندگونگی و چگونگی». نشریة راهبردهای نوین تربیت معلمان. دورة 2، شمارة 3: 27-44. کریمی، فریبا (1387). مطالعة صلاحیتهایحرفهای معلمان دورة ابتدایی. فصلنامة مدیریت و رهبری آموزشی. دورة 2، شمارة 4: 151-166. الماسی، حجتاله؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ دلاور، علی و نیلی، محمدرضا (1396). «ارزشیابی برنامة درسی کارورزی 4 در دانشگاه فرهنگیان براساس مدل تایلر». فصلنامة علمیپژوهشی تدریسپژوهی. سال 5. شمارة 1: 1-24. متذکر، ایمان و عوضدخت، احسان (1394). «مروری بر برخی روشهای نوین آموزش شیمی در دبیرستان». فصلنامة پویش در آموزش پایه. دورة 1، شمارة 1:22-19. نیکنامی، مصطفی و کریمی، فریبا (1388). «صلاحیتهای حرفهای معلمان آموزش عمومی و ارائة چارچوب ادراکی مناسب». دانشوپژوهشدرعلومتربیتی وبرنامهریزیدرسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. شمارة بیست وسوم 1-22. Alqiawi, D. A. & Sawsan [WU2] M. E. (2015). A Suggested Model for Developing and Assessing Competence of Prospective Teachers in Faculties of Education. World Journal of Education, 5(6):65-72
Asia Pacific [WU3] Economic Cooperation (APEC). (1999). Comparative survey of Teacher Education. Retrieved from http://www.apec.org
Blašková, M. Blaško, R. & Kucharčíková, A. (2014). Competences and competence model of university teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159: 457-467.
Bukaliya, R. (2012). Assessing the effectiveness of student representative councils in open and distance learning: a case for Zimbabwe in Open University. International journal on new trends in education.and their implications, 3 (1), 80-90
Bukaliya, R. (2012). The potential benefits and challenges of internship programs in an ODL institution: a case for the Zimbabwe Open University. International journal on new trends in education and.their implications, 3 (1):118-133
Dam.G. T. & Voloman. M. (2004). Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies. Learning and Instruction, 14,359-379.
Dean, C. B.; Hubbell, E. R.; Pitler, H. & Stone, B. J. (2012). Classroom instruction that works: Research-based strategies for increasing student achievement. Ascd[k4]
Epstein, M. R. & Hundert, M. E. (2002). Defining and assessing professional competence. JAMA, January, 287(2): 226-235.
Groenendijk, T. e. (2011). The effect of observational learning on students` performance, processes and motivation in two creative domains. British Journal of Educational Psychology, 1-115
Halpern. D. F. (1998). Teaching critical thining for transfer across domains, American Psychologist, 53,449-455.
Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge
Hong, Jon-Chao; Jeou-Shyan Horng; Chan-Li Lin & Lih-Juan Chan Lin (2008). Competency disparity between pre-service teacher education and[k5]
Huntly, Helen. (2008).Teachers’Work: Beginning Teachers’ Conceptions of Competence, The Australian Educational Researcher, Vol 35, No 1, PP125-145.
judgement process, International Journal [WU6] of Educational Research,Vol 43, No 1-2, PP 89–102.[k7]
Koster, Bob; Mieke, Brekelmans; Fred, Korthagen & Theo, Wubbels (2005). Quality requirements for teacher educators, Teaching and Teacher Education, Vol 21, No 2, PP157–176.
Marzano, R. J. (2003). Curriculum and instruction: Critical and emerging issues for educational leadership. Best practices, best thinking, and emerging issues in school leadership, 65-72.
Merrit, R (2008). Student internship. EBSCO Re-.search Starters. EBSCO publishing Inc,1-8
Nijveldt, Mirjam; Mieke Brekelmans; Douwe Beijaard; Nico Verloop & Theo Wubbels (2005). [WU8] Assessing the interpersonal competence of beginning teachers: The quality of the.
Office for Standards in Education (OFSTED). (2002). Quality and Standards in primary initial [WU9] teacher training. Retrieved from http://www.ofsted.gov.uk.
Paul, R. C. (1992). Critical thinking: what every person needs to survive in a rapidly chaging world. Santa Rosa, CA: Foundation for critical thinking.
Quendler, E.; Van der Luit, J.; Monteleone, M.; Aguado, P.; Pfeiffenscheider, M.; Wagner, K. et al. (2013). Sustainable Development Employers’ Perspective. 4th International Conference of New Horizons in Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106(2013): 1063-1085.
Rosentha[WU10] l, G. a.-R. (2004). The analysis of narrative biographical interviews. In U. Flick, et al. (eds) A companion to qualitative research, London: Sage,.259-266
Ruhanen, L. a. (2013). A foreign assignment: internships and international students. Journal of Hospitality and Tourism Management, 20, 1-4
Salerni, A. (2014). Narrative writing and university internship program. Procedia Social and Behavioral Sciences, 140, 133-137
Salmi, A. (2017). Development of Ict Traning Modelis for teachers Based on Ict cft (Ict-competency frame work for teacher). The 1st International Conferrous on Education, Science Art and Technology Universities Nigari Makassar. (pp.22-23) jury.
Schneider, C. & Bodensohn, R. (2017). Student teachers’ appraisal of the importance of assessment in teacher education and self-reports on the development of assessment competence. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 24(2), 127-146.
Selvi, K. (2010). Teachers’ Competencies, Faculty of Education, Anatole University, 26470 Eskisehir, Turkey.
Weinert, F. E. (2001). Concept of competence: A conceptual clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies (pp. 45–65). Ashland, OH: Hogrefe & Huber Publishers
Zahoric [WU11] J. A (1987). “Teaching, Roolers, Research, Beauty and Action, Journal of Curriculum and Supervision, Vo.2, No. 1
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 842 |