تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,147 |
طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مبتنی بر ساختنگرایی شناختی برای دانشآموزان پایة ششم ابتدایی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 19، اسفند 1397، صفحه 63-84 اصل مقاله (158 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهناز سلیمانی1؛ امینه احمدی* 2؛ قدسی احقر3 | ||
1دانشجوی دکترای، برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد اسلامی تهران جنوب | ||
3دانشیار ، برنامه ریزی درسی پژوهشگاه مطالعات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی | ||
تاریخ دریافت: 06 آذر 1396، تاریخ بازنگری: 27 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش مبتنی بر ساختنگرایی شناختی برای دانشآموزان ابتدایی است. برای رسیدن به هدف پژوهش، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی برای به دست آوردن الگوی طراحی آموزشی، از تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمّی برای اعتباریابی درونی از نظر متخصصان به روش پیمایشی پرسشنامهای استفاده شده است. به منظور انتخاب مقالات برای تحلیل محتوای کیفی، نخست کلیدواژههایی برای جستوجوی مقالات مشخص شد و سپس در بخش کیفی، جامعة آماری کلیة مقالاتی را شامل میشد که از بانکهای اطلاعاتی مرتبط با موضوع مانند: Sage، Ebsco، Wiley و Sciencedirect، Proquest، Eric، Sprinhger فایل متن آنها در بازة زمانی 1990 تا 2016 در دسترس بود و در بخش کمّی به منظور اعتباریابی الگوی بهدستآمده از بخش کیفی، 15 نفر از متخصّصان برنامهریزی درسی بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است؛ حجم نمونه 25 مقاله و واحد تحلیل محتوا در این پژوهش، مضمون است. بر اساس تحلیل محتوای انجامشده روی مقالات، سه طبقه به این شرح به دست آمد: نقش معلم، نقش یادگیرنده، نقش دانش. درنهایت نتیجة تمامی تحلیل محتواهای انجامشده روی مقالهها در قالب الگو ارائه شده است. نتایج بهدستآمده از اعتباریابی درونی براساس نظر متخصصان نشان میدهد الگوی آموزشی ارائهشده بر مبنای ساختنگرایی شناختی از اعتبار مناسبی برخوردار است و اثربخشی لازم را برای آموزش دانشآموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختنگرایی شناختی؛ تحلیل محتوای کیفی؛ اعتباریابی درونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validation of education model based on cognitive constructivism for sixth class elementary students | ||
نویسندگان [English] | ||
shahnaz soleiman1؛ amineh ahmadi2؛ Qudsi Ahqar3 | ||
1PhD student, curriculum, Islamic Azad University, Tehran South Branch | ||
2Associate Professor of Educational Management, Islamic Azad University, Islamic Azad University, South Branch | ||
3Associate Professor of Curriculum Development, Research Institute for the studies of Organization for Educational Research and Planning | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to design and validate a model of cognitive constructivism education for elementary students. To achieve the research goal was used a mixed method. In the qualitative section for obtaining an educational design pattern, the analysis of inductive content, and in the quantitative part, for internal accreditation, the viewpoint of experts through the survey questionnaire has been used In order to select articles for analyzing qualitative content, first the keywords were selected to search the articles. In the qualitative section, the statistical community included all articles downloaded from related databases such as Sage, Ebsco, Wiley, Sciencedirect, Proquest, Eric, and Sprinhger in the period from 1990 upto 2016, and in the quantity section of the 15 people there were curriculum specialists. In this research, the purposeful sampling method was used. The sample size of 25 articles and content analysis unit in this research were themed. According to the content analysis on articles, three categories were as follows: Teacher's role, learner's role, role of knowledge. Finally, the results of all analyzes of the content on the articles were presented in the model format. Internal validation According to experts' point of view has shown that the educational model provided on the basis of cognitive constructivism is of good and proper credibility and has the necessary effectiveness in educating students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cognitive constructivism, Qualitative content analysis, internal validation | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، سمیه؛ کرمی، مرتضی؛ آهنچیان، محمدرضا و مظفری، پگاه (1393). «تأثیر آموزش سازندهگرا بر میزان رضایت و یادگیری شرکتکنندگان در دورههای آموزشی مداوم پزشکی مبتنی بر وب». فصلنامة رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(2)، 1-24. بادینی، علیرضا (1388). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی سازندهگرایی بر درک دانشآموزان از مفاهیم ترموشیمی و انگیزش تحصیلی آنها نسبت به شیمی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. پازارگادی، مهرنوش؛ خطیبان، مهناز و اشک تراب، طاهره (1386). «کاربرد تحلیل کیفی محتوا در تبیین حیطههای ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت علمی پرستار». نشریة دانشکدة پرستاری و مامایی شهید بهشتی، 59، 68-57. تابان، لیلا (1389). مطالعة اثربخشی محیط یادگیری ساختنگراییپروژهمحور بر بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان دبیرستانی در مفاهیم انرژیهای نو. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. دهقانزاده، حسین؛ علیآبادی، خدیجه دهقان زاده، محبت (1395). «تدوین چهارچوب طراحی بازیهای رایانهای آموزشی موضوعات شناختی در سطح خرد با روش تحلیل محتوا استقرایی و بررسی میزان اثر بخشی آن در یادگیری مفاهیم». نشریة پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 130، 7-20. ریچی، آر. سی؛ کلاین، جی. دی و تریسی، ام. دی (1391). دانش پایة طراحی آموزشی: نظریه، پژوهش، عمل، ترجمة حسین زنگنه و الهه ولایتی، تهران: آوای نور. تاریخ انتشار به زبان اصلی 2011. شاهعلیزاده، محمد؛ دهقانی، سجاد؛ بنیهاشم، کاظم و رحیمی، علی (1394). «طراحی و اجرای تلفیق آموزش الگوی حل مسئله با اصول سازندهگرایی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و تفکر خلاق». فصلنامة ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(19)، 83-98. صفرنواده، مریم (1390). طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامة درسی تلفیقی رشتة داندانپزشکی عمومی. پایاننامة دکتری، تهران: دانشگاه علامهطباطبایی. چاپ نشده. عبادی سالاری، نسرین (1394). بررسی کیفیت آموزش مفاهیم نور هندسی به کمک دستسازههای سادة آزمایشگاهی مبتنی بر تئوری ساختنگرایی در پایة سوم ابتدایی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی. فاضلی، احمدرضا و کرمی، مرتضی (1394). «تجارب دانشجویان تربیت معلم از طراحی آموزشی بر اساس رویکرد سازندهگرایی». نشریة پژوهش در برنامهریزی درسی، 18، 150-140. فردانش، هاشم (1387). «طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس». فصلنامة مطالعات تربیتی و روانشناسی، 19، 21- 5. قادری، عباس (1392). «کابرد ریاضی در زندگی». فصلنامة رشد آموزش ابتدایی، 107، 121-126. کرمی، مرتضی؛ فردانش، هاشم؛ عباسپور، عباس و معلم، مهناز (1388). «مقایسة اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و سازندهگرا در آموزش مدیران». دوفصلنامة مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 3، 9-30. محبی، عظیم (1393). «بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر رویکرد ساختنگرایی بر عملکرد و سبک یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی کلاس چهارم ابتدایی. فصلنامة نوآوریهای آموزشی، 51، 111-129. مرزوقی، رحمت الله؛ جهانی، جعفر و حیدرزادگان، علیرضا (1386). بررسی تاثیر نظریه ی سازنده گرایی اجتماعی بر عملکرد دانشآموزان پایة سوم دورة راهنمایی در درس علوم در شهر زاهدان». فصلنامة مطالعات برنامة درسی، 6، 1-16. مقدمزاده، اصغر (1391). بررسی میزان اثر بخشی الگوهای طراحی آموزشی سیستمی و ساختنگرایی بایکدیگر و با روش متداول در یادگیری، یادداری و سبک یادگیری دانشآموزان دوم راهنمایی در درس علوم تجربی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامهطباطبایی. نوروزی، داریوش و رضوی، عباس (1390). مبانی طراحی آموزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). Adi A, LIHai-bo ZM. Learning in review: Technology, standard and evaluation, J Communication and Computer2008; 5(11): 1-6
Ayaz, M. F.,& Sekerd, H. (2015). The effects of the constructivist learning approach on student’s academic achievement: A meta-analysis study. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(4), 143-156
Bogar, Y., Kalender, S., & Sarikaya, M. (2012). The effects of constructive learning method on students’ academic achievement, retention of knowledge, gender and attitudes towards science course. Social & Behavioral Sciences, 46, 1766-1770.
Cronje J, EL-Hussein M. Defining mobile learning in the higher education landscape. JEducational Technology & Society2010; 13(3): 12-21
Delavar A. Theoretical and scientific foundations of research in humanities and social sciences, Tehran: Roshd;2014.[Persian]
Duane B., & Satre, M. E. (2016). Utilizing cognitive constructivism learning theory in collaborative testing as a creative strategy to promote essential nursing skills. Nurse Education Today, 34(1), 31-34.
Elo, S., & Kyngas, H. (2007). The qualitative content analysis process. Journal Compilation, 22, 107-115.
Genevieve S, Jacques O. Towards a Method for Mobile Learning Design, Issues in Informing Science [WU1] and Information Technology 2013 (10): 501-523.
Gerstenmaier, J., & Mandl, H. (2016). Cognitive onstructivism in Cognitive Psychology. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2654-2659.
Julien, H. (2008). Content analysis. in L. M. Given (Ed.), The sage encyclopedia of qualitative research methods (pp. 120-121). London: Sage.
Kabapinar, Y. (2014). Turkish prospective teachers’ images of the constructivist view of teaching: are they compatible with the epistemological foundations of cognitive constructivism? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1223-1228.
Moons, J., & Backer, C. D. (2013). The design and pilot evaluation of an interactive learning environment for introductory programming influenced by cognitive load theory and constructivism. Computers & Education, 60(1), 368-384.
Narli, S. (2011). Is constructivist learning environment really effective on learning and long-term knowledge retention in mathematics? Educational Research and Reviews, 6(1), 36-49.
Neimeyer, R. A., & Torres, C. (2015). Constructivism and constructionism: Methodology. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, (Second Edition), 724-728.
Siegel, H. (2016). The bearing of philosophy of science on science education, and vice versa: the case of constructivism: Constructivism in science education: a philosophical examination. Studies in History and Philosophy of Science, 35(1), 185-198.
Smith, E. (2015). Social constructivism, individual constructivism and the role of computers in mathematics education. The Journal of Mathematical Behavior, 17(4), 411-426.
Tremblay E. Educating the mobile generation-using personal cell phones as audience response systems in post-secondary science teaching. J Computers in Mathematics and Science Teaching 2010; 29(2): 217-227
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,070 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,034 |