تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,147 |
تحلیل هوشمندسازی مدارس براساس الگوی سوات | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 19، اسفند 1397، صفحه 85-111 اصل مقاله (189.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا پوررشیدی1؛ مسعود اخلاقی2؛ مهرانگیز علی نژاد* 3 | ||
1کارشناس ارشد، برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید باهنرکرمان. | ||
2استادیار فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
3استادیار برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
تاریخ دریافت: 18 دی 1396، تاریخ بازنگری: 27 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل نقاط قوّت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فراروی هوشمندسازی مدارس و ارائة راهبرد مناسب در این زمینه انجام شده است. این پژوهش، تحقیقی کاربردی و از لحاظ نوع جمعآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. از بین جامعة آماری (2625 معلم مدارس ابتدایی شهر کرمان)، با استفاده از روشهای نمونهگیری هدفمند و خوشهای نمونهای با حجم 217 معلم انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه و پرسشنامة محققساختة 47 سؤالی بوده است. پس از تعیین روایی سؤالهای پرسشنامه به کمک متخصصان، ضریب پایایی پرسشنامه محاسبه شد که نمرة 95صدم به دست آمد. با استفاده از آمار توصیفی و با استفاده از الگوی سوات به تحلیل دادهها و ارائة راهبردهای مهم در هوشمندسازی مدارس پرداخته شد. نتایج نشان میدهد راهبردهای هوشمندسازی مدارس براساس دیدگاه معلمان به راهبردهای محافظهکارانه نزدیک است؛ یعنی مسئولان مربوطه میتوانند با عملیکردن راهبردهای محافظهکارانة ارائهشده در این تحقیق، تا حد زیادی نقاط قوّتِ هوشمندسازی مدارس را به حداکثر و تهدیدهای آن را به حداقل برسانند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرصتها؛ تهدیدها؛ مدل سوات؛ مدارس هوشمند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Intelligent making of Schools Based on Swot model | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Poorrashidi1؛ Masoud Akhlaghy2؛ Mehrangiz Alinejad3 | ||
1MA degree of Curriculum Development, Shahid Bahonar University, Kerman | ||
2Assistant Professor of Philosophy of education, Shahid Bahonar University, Kerman | ||
3Assistant Professor of Educational Planning, Shahid Bahonar University, Kerman | ||
چکیده [English] | ||
The present research was to analyze the strengths, weaknesses, opportunities and threats facing the smart schools and appropriate strategies provided in this field. The present study is an applied research and in terms of data collecting is descriptive-survey. Of the statistical population (2625 primary school teachers in the city of Kerman), using cluster sampling, a sample size of 217 teachers were selected. An author-developed questionnaire (48 question) was used as data collection instrument. The validity of the questionnaire was determined by experts and the reliability coefficient of the questionnaire was 95 points. Using descriptive statistics, Swat's model analyzed data and presented important strategies for school intelligence. The results show that school intelligence strategies are close to conservative strategies based on teachers' viewpoints, which means that, by practicing the conservative strategies presented in this research, the authorities can largely influence the strengths of school intelligence to the maximum and minimize its threats. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Strengths, weaknesses, Opportunities, Threats, Swot model, smart schools | ||
مراجع | ||
سیدی، سمانه و بادله، علیرضا (1396). «تدوین استانداردهای هوشمندسازی مدارس و میزان رعایت این استانداردها در مدارس شهر تهران»، فناوریآموزش، دورة 11، شمارة 4، صص 369-341.
Abreo, A.; R0ch, A.; Vidal del carvalho J. & Perez Cota, M. (2017). The electronic booklet on teaching-learning process: Teacher vision and parents of students in primary and secondary education. Telematics and Infarmatic.Vol 34; 861-878.
Adeisnan, A. (2013). Virtual learning process environment: A BPM- based learning process management architecture. A Thesis for the Degree of Doctor of Philosophy. Dublin City University. School of Electronic Engineering.
Dyson, R. (2004). Strategic development and SWOT analysis at the University of Warwick, European Journal of Operational Research, 152(3). 631–640.
Engelbrecht, E. (2005). Adapting to changing expectations: Post graduate students experience of an e- learning tax porgram. Computers & Education, 45(2), 217-229.
Henley Blair F. (2009). Developing eLearning: A Case Study of Tennessee High School [PhD Thesis]. East Tennessee State University.
Hwang, G. J. (2015). Definition, framework and research issues of smart learning environments from context-aware ubiquitous learning perspective. Smart Learning Environments, 1(1), 1–14. doi: Google Scholar.
Gursula, F. Tozmaza, G. (2010). Which one is smarter? Teacher or Board. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2. 5731–5737
Korkmaz, O. cakil, I. (2013). Teachersdifficul ties about using smart boards.
Lin, J. Pu; H. Li & Y. Lian, Jian (2018). Intelligent Recommendation System for Education. Precedia Computer Science Vol 129; 449-453.
Liu, D. Huang & R. wosinski, M. (2017). Characteristics and framework of smart learning in smart learning in smart cities. Lecture notes in educational technology. Springer, singapre.
Rahimah H. A. "Educational development and reformation in Malaysia: past, present and future", The Journal of Educational Administration, Vol. 36 Iss: 5 ,PP. 462-475, 1998.
Siewming, M.; Azman, M. & Toyes, G. (2010). Supporting Smart School eachers’ Continuing Professional Development in and through ICT: A model for change. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology (JEDICT). 6 (2) 5-20
Simpson Cheryl, M. (2009). Distance Education at a U.S. Public, Land Grant Institution: A Case Study of Faculty Reward for Junior Faculty Who Teach Via Distance. A dissertation for the degree of Doctor of Philosophy. The University of Michigan.
Taleb, Z. & Hassanzadeh, F. (2015). Toward Smart School: A Comparison between Smart School and Traditional School for Matematics Learning. Social and Behavioral Scinces, Vol.171:90-95.
Teachers' difficulties about using smart boards. 2nd World Conference on Educational Technology Researches (WCETR). Vol. 83. 595-599.
Terri Edwards, B. (2009). Analyzing Inter Acteractive Communication in Online Courses to Determing the Evolution of Online Communities, A Dissertation Presented to the Faculty of the College of EducationUniversity of Houston for the Degree Doctor of Education.
Tennyson, Jen-Her (2010). Study of student satisfaction in a blended e-learning system environment, Computers & Education, 55 .155–164.
Vica, C. (2015). A case study for evaluating nursing and health sciences student satisfaction with e-Learning. Unpublished Master’s thesis, University of Ontario Institute of Technology.
Yunus, F. W. (2015). Comparative Study of Part-Time and Full-Time Students’ Emotional Intelligence, Psychological Well-Being and Life Satisfactions in the Era of New Technology, Asian Conference on Environment-Behaviour Studies Chung-Ang University, Seoul, S. Korea, Science Direct Procedia Social and Behavioral Science, 170, pp.234- 242.
Wing Fong, W. (2012). Policy Implementation and Teacher Cognition: ICT in Education in Hong Kong Secondary Schools. A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Education in Education. The Chinese University of Hong Kong. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 765 |