تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,147 |
طراحی و تبیین الگوی شایستگی مدیران مدارس بر مبنای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و دیگراسناد بالادستی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 19، اسفند 1397، صفحه 113-144 اصل مقاله (314.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حجت اله بنیادی* 1؛ علی اصغر فانی2؛ سید رضا سید جوادین3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار مدیریت منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استاد مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1396، تاریخ بازنگری: 27 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی[1] مدیران مدارس و پاسخگویی به این سؤال است که بر اساس اسناد فرادستی و ازجمله سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، الگوی شایستگی مدیران مدارس شامل چه ابعاد و مؤلفههایی است؟ این پژوهش ازنظر ماهیت تحلیلیتوصیفی است و با راهبرد نظریة دادهبنیاد و با استفاده از روش تحلیل محتوا، الگوی شایستگی مدیران مدارس را طراحی کرده است. اسناد مطالعهشدة این پژوهش مهمترین اسناد فرادستی آموزشوپرورش، مصوّب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزشوپرورش از سال 1389 به بعد هستند. به دلیل اهمیت هر یک از اسناد و بهمنظور جامعیت الگو، نمونة مطالعهشده معادل جامعه در نظر گرفته شد. برای تفسیر و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. بر مبنای تحلیل محتوای اسناد مذکور و با استفاده از مطالعات تطبیقی الگوی شایستگی مدیران مدارس طراحی شد. در مرحلة نهایی بهمنظور اعتبارسنجی الگو، از فن دلفـی استفاده شـد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی شایستگی؛ سند تحول بنیادین؛ مدیران مدرسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and explaining the competency model of school principals based on the document on the fundamental transformation of education and other upstream documents | ||
نویسندگان [English] | ||
hojat allah bonyadi1؛ Ali Asghar Fani2؛ Seyyed Reza Seyed Javadin3 | ||
1PhD. student of Human Resources Management, University of Tehran. | ||
2Associate Professor of Human Resources Management at Tarbiat Modares University. | ||
3Professor of Human Resources Management, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to design a model of competency of school principals and to answer this question: What are the dimensions and components of this model based on the documentary and the main document on the development of the model of competency of school administrators? This research is analytical-descriptive in nature and it is focused on designing the model of competency of school principals by using the database theory strategy and content analysis method. The documents studied in this study are the most important documents related to education, approved by the Supreme Council of the Cultural Revolution and the Supreme Council of Education from 2010 onwards. Due to the importance of each document and in order make the model comprehensive, the statistical sample was considered to be the statistical society. The content analysis method was used to interpret and analyze the data. Based on the analysis of the content of these documents and using comparative studies, the model of competency of school principals was designed. In the final step, Delphi technique was used to validate the final model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Basic Documentation, Competency Model, School Principal | ||
مراجع | ||
Centre for Leadership Studies of xeter universi. (2006). Leadership Development in Context. Exeter, UK: Centre for Leadership Studies of xeter universi;.
Bitterová, M., Hašková , A., & Pisoňováb, M. (2014). School Leader's Competencies in Management Area. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 144-118.
Rothwell, W., Dubois, D., & Kemp, D. (2010). Competency-Based Human Resource Management: Discover a New System for Unleashing the Productive Po. Ergodebooks (RICHMOND, TX, U.S.A.): Nicholas Brealey Publishing.
Alberta Education. (2018, feb 7). Alberta Education Leadership Quality Standard. Retrieved from Alberta Education: https://education.alberta.ca/professional-practice-standards/new-professional-standards/everyone/standards-documents/
Alberta Teachers Association. (2011, 5). Alberta Leadership Competencies for School Leaders and Leadership. Leadership update, 1-4. Retrieved from Alberta Teachers Association.
Altman, J., Kaplan, S., Elisa Villanueva Beard, S., & Pastorek, P. (2015). TEACHER LEADER COMPETENCY FRAMEWORK. Washington: University of Washington Center for Educational Leadership (CEL).
Bergen, J. J. (1972). The Alberta Leadership Course for School Principals A History and an Evaluation. Alberta Univ., Edmontcn. Dept. of Educational Administration., 1-98.
Bitterová, M., Hašková, A., & PisoĖová, M. (2014). School Leader`s Competencies in Management Area. Social and Behavioral Sciences, 114-118.
Bolden, R. G. (2003). A Review of Leadership Theory and Competency Frameworks. Exeter EX4 1TF United Kingdom: Centre for Leadership Studies, University of Exeter.
Cochran, G. R. (2009). Developing a Competency Model for a 21st Century Extension Organization-Ohio State University Extension Competency Study. Ohio: The Ohio State University.
Fraser, R. L., & Montgomery, M. (2012). Navigating the Competency Modeling Maze. IPAC Conference (pp. 1-30). U.S. Office of Personnel Management.
Glaser, B. G., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory Strategies for Qualitative Research. New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.): New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.).
Lucia, A., & Lepsinger, R. (1997). The Art and Science of Competency Models: Pinpointing Critical Success Factors in Organizations. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.
McLagan P.A. (1998) “What is a competency. Training June pp. 58-64.
Maddy, D. J., Niemann, K., Lindquist, J., & Bateman, K. (2002). Core competencies for the Cooperative Extension System. Retrieved from: http://extn.msu.montana.edu/Jobs/pdf/Core_Competencies.pdf Marsh, S. J., & Bishop, T. (2014). COMPETENCY MODELING IN AN UNDERGRADUATE MANAGEMENT DEGREE PROGRAM. BUSINESS EDUCATION & ACCREDITATION, 47-60.
Oates, K. (2016, 5 3). Our school leadership competencies. Retrieved from Ambition School Leadership: https://www.ambitionschoolleadership.org.uk/blog/leadership-competencies/
OnLine, O. (2017, 11 2). 11-9032.00 - Education Administrators, Elementary and Secondary School. Retrieved from O*NET OnLine: https://www.onetonline.org/
Pickett L. (1998)“Competencies and managerial effectiveness: putting competencies to work”, Public Personnel Management Vol. 27 No. 1 pp. 103-15.
Sammons, C. D., Day , C., & Sammons, P. (2016). Successful school leadership. England and Wales: University of Nottingham.
Stone, B. B., & Bieber, S. (1997). Competencies: A New Language for our Work. Journal of Extension. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,342 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,255 |