تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
رابطة مؤلفههای هوش هیجانی با پیشرفتگرایی شغلی معلمان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 19، اسفند 1397، صفحه 177-191 اصل مقاله (240.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اسد حجازی | ||
استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 04 شهریور 1396، تاریخ بازنگری: 27 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 17 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة مؤلفههای هوش هیجانی با پیشرفتگرایی شغلی معلمان است. روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری شامل کلیة معلمان مدارس دولتی متوسطة دورة اول شهر تهران در سال تحصیلی 1396-97 بهتعداد 8156 نفر بوده است. با روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای مناطق جغرافیایی 1، 2، 4، 6، 11، 16 و 18 و از هر منطقه دو دبیرستان دخترانه و پسرانه و از هر دبیرستان تمامی معلمان آن دبیرستانها انتخاب شدند. بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه برابر با 400 نفر در نظر گرفته شد و دادهها با استفاده از پرسشنامههای هوش هیجانی شرینگ (1995) و پیشرفتگرایی شغلی کویین دام (2005) جمعآوری شد. نتایج نشان میدهد اثر مستقیم هوش هیجانی بر پیشرفتگرایی شغلی مثبت و معنادار است. اثرات مستقیم مؤلفههای هوش هیجانی شامل خودآگاهی، همدلی، خودمدیریتی و مهارتهای اجتماعی بر پیشرفتگرایی شغلی نیز مثبت و معنادار بوده است. همچنین در تبیین این نتایج میتوان به اهمیت هوش هیجانی در محیط کار اشاره کرد. با توجه به این یافتهها میتوان با اجرای مداخلاتی چون آموزش هوش هیجانی در معلمان، میزان پیشرفتگرایی شغلی آنها را افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ پیشرفتگرایی شغلی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Emotional Intelligence Components and Teachers' Career Progression | ||
نویسندگان [English] | ||
asad hejazi | ||
. Assistant Professor , Faculty of Education Management , Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed at studying the relationship between emotional intelligence components and teachers’ professional progression. The research method was correlational and the statistical population was consisted of 8156 teachers of the first period of secondary school in Tehran, in the academic year 2017-18. By Multi-stage cluster sampling method, all the teachers of girls and boys high schools in the districts of 1, 2, 4, 6, 11, 16 and 18, were chosen. According to Morgan's table, the sample size was considered to be 400, and the data were collected through questionnaire emotional intelligence Sheering (1995) and career advancement Queen Dom (2005). Results showed direct effect of emotional intelligence on career advancement was positive and meaningful. Direct effects of emotional intelligence components, including self-awareness, empathy, self-management and social skills, were also positive and significant. So, to explain these results, we can point out the importance of emotional intelligence in the workplace. According to these findings, the implementation of interventions such as emotional intelligence training in teachers can increase their career advancement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional Intelligence, Career Advancement, Teachers | ||
مراجع | ||
Asrar, M.; Anwar, S. & Hassan, M. (2017). Impact of emotional intelligence on teacher's performance in higher education institutions of Pakistan. Future Business Journal, 3 . 87–97.
Anderson, N. (2009). "Lika bleness rating of 555 personslity-trait words". Journal of personality and social Psychology, 9, 272-279.
[DEK1] Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, supl., 13-25.
Bhatt G. (2002). Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge. Journal of Knowledge Management, 5, 31-39.
Ciarrochi, J.; Deane, F. & Anderson, S. (2009). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and Individual Differences, 32, 197-209.
Coetzee, M. & Harry, N. (2014). Emotional intelligence as a predictor of employees' career adaptability. Emotional intelligence as a predictor of employees' career adaptability. Journal of Vocational Behavior, 84, 90–97.
Dhania, P. & Sharma, T. (2017). Effect of Emotional Intelligence on Job Performance of IT employees: A gender study. Procedia Computer Science, 122 .180–185.
Du Plessis, A. G. (2014). The relationship between emotional intelligence, locus of control, self-efficacy, sense of coherence and work adjustment. Thesis presented in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Commerce (Industrial Psychology) at Stellenbosch University.
Goleman, D. (2000). Leader ship that gets results. Harvard Business Review, 8(2): 88-100.
Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. (2004). “Emotional intelligence: Theory, findings, and implications”, Psychological Inquiry. 15, 197–215.
Mohamad, M. & Jais, J. (2016). Emotional Intelligence and Job Performance: A Study among Malaysian Teachers. Procedia Economics and Finance, 35. 674 – 682.
Salovey P. & Grewal D. (2005). The science of emotional intelligence. Current Directions in Psychological Science. 14, 281–285.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 881 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 662 |