تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
ارزیابی کارایی پوشهکار در نظام ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان در مدارس ابتدایی شهر تبریز | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، اسفند 1397، صفحه 15-32 اصل مقاله (833.18 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داود طهماسب زاده شیخلار* 1؛ رضا عباسی2؛ کرامت اسمی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 20 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیینکارایی پوشهکار در نظام ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان در مدارس مقطع ابتدایی تبریز انجام یافته است. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش را معلمان دوره ابتدایی به تعداد 5054 نفر در سالتحصیلی 97-1396 تشکیل میدهند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران از بین نواحی پنجگانه به نسبت جامعه، یعنی 357 نفر انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شد. پایایی سؤالات پرسشنامه بر اساس روش آلفای کرونباخ 0/93 تعیین شد. روایی سؤالات نیز توسط اساتید و متخصصان رشته برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یک راهه و t تکگروهی استفاده شد. نتایج پژوهش نشانداد که میزان آشنایی و رضایت معلمان از پوشهکار به طور معنیداری پایینتر از حد متوسط و میزان آشنایی معلمان با نحوه تنظیم پوشه کار به طور معنیداری بالاتر از حد متوسط میباشد. تفاوت معنیداری بین معلمان با سوابق تدریس، مدرک و سنین مختلف مشاهده شد ولی تفاوت معنیداری برحسب رشتههای تحصیلی مختلف در میزان آشنایی معلمان با پوشه کار وجود نداشت و همچنین تفاوت معنیداری بین معلمان با سوابق تدریس، مدرک، رشته تحصیلی و سنین مختلف در رابطه با نحوه تنظیم پوشه کار وجود نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی توصیفی؛ پوشه کار؛ مدارس ابتدایی؛ چک لیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the Effectiveness of Portfolio in a Descriptive Evaluation System from the Viewpoint of Teachers in Elementary Schools of Tabriz | ||
نویسندگان [English] | ||
davoud tahmasebzadeh sheikhlar1؛ Reza Abbasi2؛ Keramat Esmi3 | ||
1Assistant professor of educational sciences, faculty of educational sciences and psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
2Ph.D. candidate of curriculum development, faculty of educational sciences and psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
3Assistant professor of educational sciences, faculty of educational sciences and psychology, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of portfolio in a descriptive evaluation system from the viewpoint of teachers in primary schools in Tabriz. The research method is descriptive survey. The statistical population of the study consisted of 5054 primary school teachers in the academic year of 97-96. Sample size was selected based on Cochran formula from five regions in proportion to the population, (N = 357). A researcher-made questionnaire was used to collect data. Reliability of the questionnaire was calculated based on Cronbach's alpha coefficient (α = 0.93). The validity of the questions was also confirmed by professors and specialists of curriculum development in Tabriz University. One-way ANOVA and single-group t-test were used to analyze the data. The results of this study showed that the level of familiarity with and satisfaction from the portfolio among teachers were significantly lower than the average, and the level of familiarity of teachers with how to set up the portfolio is significantly higher than the average. There was a significant difference between teachers with regard to their teaching experience, educational degree and age, but there was no significant difference in the level of teacher familiarity with the portfolio with regard to different educational degrees. Finally, there was not a significant difference between teachers in relation to their familiarity with using portfolios with regard to teaching experience, educational degree, field of study and age. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
descriptive evaluation, portfolio, elementary schools, checklist | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 404 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 362 |