تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
نقش سرمایه اجتماعی و فرهنگی در کیفیت زندگی کاری و شادکامی معلمان مقطع ابتدایی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، اسفند 1397، صفحه 75-93 اصل مقاله (850.62 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نسرین کمال زاده؛ مهتاب سلیمی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 21 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 30 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایه اجتماعی و فرهنگی در کیفیت زندگی کاری و شادکامی معلمان مقطع ابتدایی منطقه سه شهر تهران است. پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش390 نفر، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی منطقه سه آموزش و پرورش شهر تهران است. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای است و با استفاده از فرمول کوکران، 194 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، پرسشنامه استاندارد فرهنگی بوردیو (1997)، پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1974 ) و پرسشنامه استاندارد شادکامی هیلز و آرگیل (2002) است. روایی پرسشنامهها مورد تأیید متخصصان قرار گرفته و پایایی هم با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای k-s، همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمونها نشان دادند که بین سرمایه اجتماعی و فرهنگی با کیفیت زندگی کاری و شادکامی معلمان، رابطهی معنادار، مستقیم و مثبت وجود دارد و نتیجه پژوهش نشان داد؛ سرمایه فرهنگی و ابعاد آن، مهمترین عامل پیشبینی کننده شادکامی از دیدگاه معلمان است. در واقع سرمایه فرهنگی بیشتر از سرمایه اجتماعی توانسته شادکامی معلمان را پیشبینی کند و شادی میتواند به طور مستقیم تحت تأثیر عوامل فرهنگی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ سرمایه فرهنگی؛ کیفیت زندگی کاری معلمان؛ شادکامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Social and Cultural Capital in The Quality of Work Life and The Happiness of Elementary School Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasrin Kamalzadeh؛ MAHTAB SALIMI | ||
Assistant professor of educational sciences, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the role of social and cultural capital on the quality of working life and the happiness of elementary school teachers in the 3rd district of Tehran. Methodology is a descriptive-correlational approach. The statistical population of this research is 390 Including all the teachers of the elementary school of district 3 of Tehran education). Sampling method was cluster random sampling. According to Cochran formula, 194 subjects were selected as sample. Data collection tool included the standard social capital of Nahapit and Ghoshal (1998) ), Bourdieu Standard Cultural Questionnaire (1997), Standard Burden Questionnaire The Walton Work Life (1974) is the standard of Hail and Argill's Happiness Questionnaire (2002). The validity of the questionnaires was approved by the experts and the Reliability approved to the Cronbach's alpha coefficient. It turned out Data were analyzed using ks, Pearson correlation and multiple regression tests. The results of the tests showed that there was a significant, direct and positive relationship between social and cultural capital and quality of work life and teachers' happiness. And the result of the research shows that cultural capital and its components are the most important predictor of happiness from the viewpoint of teachers. In fact, cultural capital more than social capital has been able to predict the happiness of teachers. The happiness can be directly influenced by cultural factors. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social capital, cultural capital, quality of work life of teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 484 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 461 |