تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,554 |
تأثیر بهکارگیری مدل حل مسئله پولیا در کاهش خطای نیومن دانش آموزان در حل مسائل مربوط به ترکیبیات پایه دهم رشته ریاضی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 15، شهریور 1398، صفحه 25-38 اصل مقاله (743.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید عالمیان* 1؛ علی لطفی نژاد2؛ ملوک حبیبی3 | ||
1دانشگاه فرهنگیان گروه ریاضی مرکز شهید بهشتی پردیس شهید چمران | ||
2معلم ریاضی شهرستان ملارد | ||
3استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 01 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تأثیر بهکارگیری مدل حل مسئله پولیا در کاهش خطای نیومن دانشآموزان سال دهم رشته ریاضی در حل مسائل ترکیبیات در مناطق مارلیک و سرآسیاب از شهرستان ملارد استان تهران هست. این پژوهش بهصورت نیمه تجربی انجامشده است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش آموزان پسر سال دهم رشته ریاضی مناطق مارلیک و سرآسیاب شهرستان ملارد استان تهران در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 100 نفر هست که از این تعداد دوکلاس 30 نفری بهعنوان نمونه انتخابشده است. برای جمعآوری دادهها از دو آزمون محقق ساخته برای دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون هر یک شامل شش سؤال از شش تیپ مختلف استفادهشده است مقدار آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی حدود73/0 و مقدار CVR برای بررسی روایی سوالات استفاده شده بین 8/0تا1 بدست آمد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از جدول فراوانی ،درصد ،میانگین ،واریانس و همچنین آزمون U برای بررسی استنباطی استفاده شد نتیجه این آزمونها نشان داد بهکارگیری مدل حل مسئله پولیا توانست خطاها را در مراحل درک و تبدیل بهصورت معناداری کاهش دهد ولی تغییر معناداری در مراحل پردازش و کدگذاری مشاهده نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ترکیبیات؛ مدل حل مسئله پولیا؛ تحلیل خطای نیومن؛ خطا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Polya's Problem Solving Model on Reducing Newman's Mistake in Solving Problems of the 10th Mathematics Composition in School of Mathematics | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Vahid Alamian1؛ ali lotfinejad2؛ Dr. Molouk Habibi3 | ||
1mathematics department, farhangian university, IRAN. | ||
2Mathematics Teacher, IRAN. | ||
3department of mathematics, farhangian university, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of Polya's problem-solving model on reducing the Newton's error in the 10th year students of mathematics in combining problem-solving problems, Tehran province. This research has been donesemi-experimental. The statistical population of this study is 100 students of the 10th year of mathematics in Marlich and Serasiab areas of Malard County in Tehran during the academic year 97-96. Of these 30 students, the sample is available as sample. To collect the data, two researcher-made tests for the two pre-test and post-test phases each included six questions from six different types of questions, in order to investigate the effect of using the Polya problem solving model on student Newman's error reduction. The Cronbach's alpha value was obtained to verify the reliability of 0.73 and CVR to verify the validity of the questions used between 0.8 to 1 To analyze the data, frequency, percentage, mean, variance, and also U test for inferential analysis were used. The results of these tests showed that the use of Polye problem solving model could reduce the errors in the stages of perception and transformation significantly, but significant changes Processing and encoding steps were not observed | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Combinatoure, Polya problem solving model, Newman error analysis, Error | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |