تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,666 |
تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی دهم بر اساس تئوری هوش های چندگانه گاردنر و تأثیر تدریس مبتنی بر آن در میزان یادگیری | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 18، شهریور 1398، صفحه 47-67 اصل مقاله (456.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا قربانی* 1؛ اعظم غلامی2 | ||
1دانشجوی رشته زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
2استادیارگروه زیست شناسی ،دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 27 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 03 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان به کارگیری مؤلفه های هوش در محتوای کتاب زیست شناسی دهم و اثر بخشی تدریس مبتنی بر آن صورت گرفته است. در بخش تحلیل محتوا تمام محتوای کتاب شامل متن، شکل و فعالیت در مقوله های معین نشانه گذاری و بررسی شد. برای بررسی میزان اثربخشی تدریس مبتنی بر انواع هوش در پیشرفت تحصیلی از روش شبه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه دهم شهر تهران و نمونه آماری شامل 2 کلاس 24 نفری بود. ابزار اندازه گیری پیشرفت تحصیلی، آزمون محقق ساخته 16 سوالی بود که روایی صوری سؤالات مورد تأیید اساتید حوزه زیست شناسی قرار گرفت. طرح به صورت پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه شاهد و آزمایش انجام شد. نتایج تحلیل محتوا نشان می دهد که در این کتاب ، بیشتر به هوش کلامی-زبانی و در مرتبه بعدی به هوش منطقی-ریاضی توجه شده است. همچنین میزان استفاده از مؤلفه های هوش در قالب های ارائه محتوا و میزان کاربست آنها در فصول مختلف کتاب به یک اندازه نیست. نتایج تدریس بر اساس هوش های چندگانه نشان می دهد گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد نمرات بالاتری کسب کردند که نشان از مؤثر بودن مداخله آزمایشی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیست شناسی؛ هوش های چندگانه گاردنر؛ تحلیل محتوا؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the content of the tenth book of biology based on Gardner's multiple intelligence theory and the effect of its teaching on learning | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Ghorbani1؛ Azam Gholami2 | ||
1Student of biology,farhangian university , IRAN. | ||
2Department of biology. University of farhangian, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the application of intelligence components in the content of the tenth biology book and the effectiveness of teaching based on it. In the content analysis section, all the content of the book, including text, form, and activity, has been marketed and reviewed in certain categories. The quasi-experimental method was used to assess the effectiveness of teaching based on typesof intelligence in academic achievement. The statistical population included all 10th grade students in Tehran and the statistical sample included 2 classes of 24students. The instrument for measuring academic achievement, the researcher-made test, was 16 questions, with the formal validity of the questions approved by the professors of the field of biology. The design was done as a pretest-posttest with two groups of control and experiment. The results of the content analysis show that the book focuses more on verbal-linguistic intelligence and, at a later stage, on logical-mathematical intelligence. Also, the use of intelligence in content formats and their use in the seasons of the book is not one. Teaching results based on multiple-intelligences show that the experimental group got higher scores compared to the controlgroup, which indicates the effectiveness of experimental intervention | ||
کلیدواژهها [English] | ||
biology, Gardner Multiple Intelligences, Content Analysis, learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 376 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 462 |