تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی و ذهنآگاهی | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 1-11 اصل مقاله (696.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا صابری* 1؛ سعیده تاج الدینی رابری2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و آموزگار ابتدایی شهرستان سیرجان | ||
تاریخ دریافت: 22 فروردین 1398، تاریخ بازنگری: 07 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خودتنظیمی تحصیلی بر خودتنظیمی تحصیلی و ذهنآگاهی در دانشآموزان دخترمقطع ابتدایی شهر سیرجان در سال 1397 میباشد. پژوهش حاضر آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون همراه با گروه کنترل میباشد. در این پژوهش شیوه آموزش خودتنظیمی به عنوان متغیر مستقل و بهبود ذهنآگاهی و ایجاد و یا افزایش خودتنظیمی به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دختران دوره ابتدایی شهر سیرجان است که جمعا 2547 نفردر30 مدرسه میباشد. روش نمونهگیری مورد استفاده در این پژوهش، روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای میباشد. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه: پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(MSLQ) پینتریچ و دی گروت و ذهنآگاهی فرایبورگ (FMI-SF) است. یافتههای پژوهش نشان داد آموزش خودتنظیمی با افزایش ذهنآگاهی و خودتنظیمی تحصیلی در دانشآموزان اثربخشی مثبت دارد. در مولفه خودتنظیمی و ذهنآگاهی بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری وجود دارد که این نشان میدهد آموزش خودتنظیمی بر ذهن آگاهی اثر بخشی مثبت داشته است. پیشنهاد میشود از آموزش خودتنظیمی به منظور افزایش ذهن آگاهی در کلاسهای درس استفاده گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ خود تنظیمی تحصیلی؛ ذهن آگاهی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Education Self- Regulation on Education Self- Regulation and Mindfulness | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Saberi1؛ Saeideh Tajaddini2 | ||
1Assistant Professor, Department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Master of Educational Psychology & Teacher of Elementary in Sirjan City | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of educational self-regulatory education on academic self-regulation and mindfulness in elementary school students in Sirjan city in 1918. The current study is a pre-test, post-test with control group. In this research, the self-regulation method was considered as independent variable and improvement of mindfulness and creation or increase of self-regulation as dependent variables. The statistical population of this study includes all primary school girls in the city of Sirjan, which has a total of 2547 students in 30 schools. The sampling method used in this research is multistage cluster sampling. In the first stage, among all primary school girls in Sirjan (30 schools), two schools were randomly selected from each school. 30 subjects (60 subjects in total) were randomly selected and tested and tested in two experimental and control groups. The research tools were two questionnaires: Self-Regulation Learning Strategies Questionnaire (MSLQ) (Pintrich and De Grote) and Freiburg's (FMI-SF) Mindfulness. The results of the research showed that self-regulation education increases the knowledge and self-regulation of knowledge in knowledge The students have a positive effect. There is a significant difference between self-regulation and mindfulness between the control and experimental groups, which indicates that self-regulation education has had a positive effect on the mind of knowledge. It is suggested that self-regulation education be used to increase the mindfulness of the classroom. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Academic self-regulation, Mindfulness, Primary education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 628 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 572 |