تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,554 |
تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارت های نوشتاری و مهارت های خوانداری) پایه ششم ابتدایی بر اساس بازدههای یادگیری گانیه | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 63-74 اصل مقاله (621.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ثریا خزائی* 1؛ رسول علی پناهیان2؛ رقیه ولی پور3 | ||
1دانشجوی دکتری فناوری اطلاعات در آموزش عالی، دانشگاه بهشتی ،تهران، ایران | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 فروردین 1398، تاریخ بازنگری: 06 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 04 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب فارسی (مهارتهای نوشتاری و مهارتهای خوانداری) پایه ششم ابتدایی از نظر میزان پرداختن به بازدهای یادگیری گانیه میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش دو جلد کتاب درسی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 96-95 میباشد؛ نمونه آماری نیز کل جامع در نظر گرفتهشده است. یافتهها نشان داد در کتب مورد تحلیل 454 مولفه مربوط به بازدههای یادگیری گانیه شناسایی شد. در کتاب فارسی (مهارتهای نوشتاری)؛ کمترین درصد فراوانی بازدههای یادگیری مهارتهای حرکتی با 4/86% و بیشترین تعداد مربوط به بازده یادگیری مهارتهای ذهنی به فراوانی درصد 46/96% بوده است و در کتاب فارسی (مهارتهای خوانداری)؛ کمترین درصد فراوانی بازدههای یادگیری، مهارت های حرکتی 9/66% و بیشترین فراوانی درصد 06/41% اطلاعات کلامی بوده است. همچنین کتاب فارسی (مهارتهای نوشتاری) بیشتر از کتاب فارسی (مهارت خوانداری) به مولفه بازدههای یادگیری گانیه توجه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد میزان توزیع بازدههای یادگیری در کتب مذکور به یک اندازه نیست؛ بازده مهارتهای ذهنی دارای بیشترین فراوانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازده های یادگیری گانیه؛ تحلیل محتوا؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Content Analysis of The Sixth Grade’s Persian Textbook of Elementary School (Writing and Reading Skills) Based on Gagne’s Learning Outcomes | ||
نویسندگان [English] | ||
Soraya Khazaei1؛ Rasoul Alipanahian2؛ Roghayeh Valipour3 | ||
1Department of Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Lecturer at Farhangian University, Tehran, Iran | ||
3Master of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research aims to analyze the content of Persian textbook (writing and reading skills) of the sixth grade of elementary school based on Gagne’s learning outcomes. The research method is descriptive and content analysis. The independent variables of this study are two textbooks of the sixth grade of an elementary school in the academic year 2016-2017. The statistical sample is also included the whole.;The analysis showed that in the textbooks, 454 components related to Gagné’s learning outcomes were identified (writing skills); the lowest percentage of motor skills of learning outcome is 86.4% and the largest number was related to the mental skills amounted to 96.46% (reading skills); the lowest frequency of outcome learning related to motor skills is 66.9% and the highest frequency which is 41.06% is related to verbal information.. More learning outcomes were observed in writing skills than reading ones. This study showed that the distribution of learning outcomes in these books is not the same and the mental learning outcomes have the most frequencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gagne’s Learning Outcomes, Content Analysis, Elementery | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,239 |