تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,488 |
بازنمایی های چندگانه و نقش آن در یادگیری معنادار اندازه گیری | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 16، آذر 1398، صفحه 1-15 اصل مقاله (742.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ملوک حبیبی* 1؛ میلاد صادقی2؛ وحید عالمیان1 | ||
1استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
2دبیر آموزش و پرورش، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 19 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تاثیر آموزش مبتنی بر بازنمایی های چندگانه بر یادگیری معنادار مفاهیم اندازه گیری طول، سطح و حجم، در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی می باشد. بازنمایی چندگانه، به معنای معرفی یا نشان دادن یک مفهوم در وضعیت ها و شکل های گوناگون است که می تواند درک عمیقی در ذهن یادگیرنده ایجاد کند. روش پژوهش؛ نیمه آزمایشی، با دو گروه آزمایش و کنترل است. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس با تعداد 60 نفر انتخاب و با پیش آزمون گرفته شده به دو گروه هم سطح آزمایش و گواه تقسیم شدند. در گروه آزمایش مفاهیم به شیوه مبتنی بر بازنمایی های چندگانه و در گروه کنترل به روش معمول و سنتی تدریس شد. روایی این آزمون ها با روش CVR و با عدد 9/0 مورد تایید قرار گرفت و پایایی آزمون ها با روش آلفای کرونباخ برای پیش آزمون، 887/0 و برای پس آزمون، 727/0 بدست آمد و تایید گردید. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون t تست برای دو گروه مستقل با استفاده از نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های نشان داد که آموزش مبتنی بر بازنمایی های چندگانه بر یادگیری معنادار مبحث اندازه گیری تاثیر دارد | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی های چندگانه؛ یادگیری معنادار؛ اندازه گیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Multiple representations and its role in meaningful learning measure | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Molouk Habibi1؛ Milad Sadeghi2؛ Dr. Vahid Alamian1 | ||
1Farhangian University, IRAN. | ||
2Teacher, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to evaluate the effect of multiple representational education on meaningful learning of the concepts of length, level, and volume measurement in elementary students. Multiple representation means introducing or demonstrating a concept in different situations and forms that can create a deep understanding in the learner's mind. The research method was semi-experimental with two experimental and control groups. Samples were selected by convenience sampling method and were divided into two equal groups of experimental and control. In the experimental group, the concepts were taught in a multiple-presentation manner and in the control group, in the traditional way. Finally, a post-test with conceptual questions was given to students in both groups. Validity of these tests was measured by CVR method and confirmed by 0.99. Cronbach's alpha reliability was 0.887 for pre-test and 0.727 for post-test. The results were analyzed by t-test for two independent groups using SPSS software. The findings of the study showed that teaching based on multiple representations had a significant effect on the meaningful learning of the measurement topic. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
multiple representations, Meaningful learning, Measurement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 669 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 497 |