تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 19، آذر 1398، صفحه 51-73 اصل مقاله (223.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی شیروانی شیری* 1؛ رضاعلی نوروزی2؛ سوسن نعمت اللهی3 | ||
1استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران. | ||
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 26 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 13 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 13 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین عوامل موثر بر یادگیری، محیط کلاس است. معلم باید بتواند یک محیط شاد و خلاق برای یادگیری فراهم نماید. علاقه و توان معلم و دانشآموزان در کلاس، تعاملات رفتاری را موجب میشوند که اساس فرآیندهای یاددهی-یادگیری را به وجود میآورند. البته روابط بین معلم و دانشآموزان، کاملاً تنظیم شده و قابل پیشبینی نیست. ارتباط موثر، یکی از وظایف محوری آموزش موثر است، زیرا دانشآموزان عمدتاً در ارتباط مؤثر با دیگران است که نحوهی تعامل سازنده و مثبتی که در زندگی آیندهی آنان میتواند راهگشا باشد را یادگرفته و مطالب علمی را نیز به صورتی اثربخشتر یاد میگیرند. ارتباط، قلب فرآیندها و فعالیتهای کلاس است. در این نوشته نویسندگان با رویکردی کیفی و از نوع تحلیلی فلسفی و با نگاهی تأملی مفهوم، جایگاه و نقش موثر معلم و فراگیر را در فرایند تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار داده و سپس به تبیین رابطه معلم با فراگیر و برعکس پرداخته و در ادامه مشکلات معلم در برقراری رابطه اثربخش با فراگیران و همچنین مشکلات فراگیر در برقراری رابطه موثر با معلم و دیگران، مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط کلاس؛ معلم؛ فراگیر؛ ارتباط موثر؛ تعامل بین معلم و شاگرد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Learner-Teacher Relation Problems with an Emphasis on New Educational Approaches | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Ali Shiravani Shiri1؛ Reza Ai Nouroozi2؛ Sosan Nematolahi3 | ||
1Assistant Professor, Farhangian University , Tehran, IRAN | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Isfahan, IRAN. | ||
3Master Science of Degree in Educational Management, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Classroom environment is one of the most prominent learning factors. The teacher should be able to provide a delightful, happy and creative learning environment for the learner. Teacher and learners interest and ability in classroom, causes behavioral interactions and are the basis of learning process. although, this relationship between the teacher and the students and their interactions have not completely organized and also cannot be predicted easily. Effective relations between this two are one of the effective teaching duties. Students can learn creative and positive interactions which will be useful for their future life by having effective relations with the others. Anyway, interaction is the heart of classroom processes and activities. Researchers used qualitative approach and philosophical and analytic method of research in order to come up with the possible problems in the way of effective relation between teacher and learners. They also categorize the problems and suggest some possible solutions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classroom environment, Teacher, learners, interactions, effective relation, teacher and learners relations | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,169 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,445 |