تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,473 |
بررسی رابطه خود نظم دهی تحصیلی و اشتیاق در مدرسه دانشآموزان کلاس ششم شهر شیراز | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 19، آذر 1398، صفحه 74-90 اصل مقاله (370.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم شفیعی سروستانی* 1؛ صفورا عسکری2 | ||
1استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز،شیراز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 18 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 27 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 02 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین خود نظم دهی تحصیلی و اشتیاق در مدرسه دانشآموزان کلاس ششم شهر شیراز بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است که به شیوه توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان کلاس ششم ناحیه 4 شهر شیراز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 232 نفر پسر(107) و دختر(125) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خودنظمدهی تحصیلی(کانل و ریان، 1987) و پرسشنامه اشتیاق دانشآموزان در مدرسه(ویگا، 2016) بود. دادههای حاصل از پرسشنامهها با آزمونهای آماری تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به کمک مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین متغیر خود نظم دهی تحصیلی و اشتیاق دانشآموزان در مدرسه همبستگی معنیدار و مثبت وجود دارد. همچنین از دیدگاه دانشآموزان کلاس ششم شهر شیراز، خود نظم دهی تحصیلی دانشآموزان در مدرسه، پیشبینی کننده مثبت و معنیدار اشتیاق آنان در مدرسه است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: خود نظم دهی تحصیلی؛ اشتیاق در مدرسه؛ دانشآموزان کلاس ششم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the relationship between academic self-regulation and student engagement in school in sixth grade school students in Shiraz | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Maryam Shafiei Sarvestani1؛ Safoura Askari2 | ||
1Assistant professor of psychology and education faculty, Shiraz university, IRAN. | ||
2Master student of Elementary Education, psychology and education faculty, shiraz university, shiraz, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to examine the relationship between academic self-regulation and student engagement in school in sixth grade school students in Shiraz. This study was based on descriptive - Correlational method. The statistical population of the study consisted of sixth grade students in district 4 of Shiraz. A multistage cluster sampling method was used to select 232 boys (107) and girls (125) as sample. The research tools were academic self-regulation questionnaire (Connell & Ryan, 1987) and student engagement in school (Veiga, 2016). The collected data were analyzed by using One-Sample t-test, Pearson Correlation, and Multivariate Regression by used of Structural equation modeling (SEM). Findings showed that there is a significant and positive correlation between academic self-regulation and student engagement in school. Also, from the viewpoint of the sixth grade students in shiraz, their academic self-regulation in school is a positive and significant predictor of their engagement in school. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: academic self-regulation, engagement in school, sixth grade school students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |