تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,823 |
دوگانهها در حرفهای شدن معلم | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1398، صفحه 21-29 اصل مقاله (441.77 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل خدامرادی* ؛ مجتبی مقصودی | ||
استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 شهریور 1398، تاریخ بازنگری: 21 مهر 1398، تاریخ پذیرش: 22 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
حرفهای شدن در تدریس یک فرایند مادامالعمری است که در آن معلمین میبایست توانمندیهایی را کسب کنند، سطح حرفهایشان را ارتقا بدهند، به بالاترین استانداردها برسند، و به تعالی برسند. برای ارزیابی کم و کیف این قابلیتها و استانداردها، برخی معیارهای سنجش در حوزه تربیتمعلم طراحیشده است. در این راستا، این مقاله مدلی از حرفهای گری در معلمی را پیشنهاد میدهد که در آن معلمان بهطور همزمان مسیرهای رشد و پیشرفتی را تجربه میکنند که در آنها ابتدا بهعنوان معلم مبتدی هستند و سپس با گذر از برخی مراحل نیمهحرفهای بهصورت تدریجی به معلمی حرفهای با توانایی بالا تبدیل میشوند. برای درک بهتر، نقطه آغازین و پایانی بر روی یک پیوستار نمایش داده میشود تا تصویر دقیقتری از فرایند پیشرفت حرفهای شدن ارائه شود. این مدل مفهومی از حرفهای شدن میتواند معلمان آینده را به یک چارچوب تحلیلی مسلح کند تا افق دیدشان را وسعت ببخشند و توجه و تلاششان را به سمت توسعه صلاحیتهای حرفهای معطوف کنند و از یک سمت این پیوستار فاصله گرفته و به سمت دیگر حرکت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیتهای حرفهای؛ معلمان حرفهای؛ معلمان مبتدی؛ تربیت معلم؛ حرفهای شدن معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dichotomies in Teaching Professionalism | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Khodamoradi؛ Mojtaba Maghsudi | ||
Assistant Professor, Department of English Language, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Teaching professionalism is a lifelong process in which teachers are supposed to acquire capacities, upgrade their professional status, fulfill the highest standards, and achieve excellence. For evaluating the quality and quantity of such capacities and standards, certain benchmarking criteria have been developed in the realm of teacher education. In this line of inquiry, this paper proposes a model of teaching professionalism in which teachers are supposed to experience simultaneously developing strands in which they start as novice teachers, pass through some intermediate stages of semi-professionalism, and in a piecemeal fashion transform into expert teachers with the highest integrity and competence. For ease of understanding, the starting point and the final point as the extremes of each continuum are depicted as dichotomies to give a better picture of the developmental process of teacher professionalism. This conceptual model of professionalism can equip prospective teachers with an analytical framework to broaden their horizons and direct their attention and efforts towards developing core competencies by moving away from the left side of each continuum and approaching to the right side. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional Competencies, Expert Teachers, Novice Teachers, teacher education, Teaching Professionalism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |